Hon bearbetade sin sorg till en teaterförestÀllning

Hennes dagboksanteckningar blev ett sĂ€tt att överleva. Nu kommer Maria Niemi Börner till LuleĂ„ med sin förestĂ€llning ”Livet blev inte alls som jag hade tĂ€nkt mig”.

Maria Niemi Börner tycker att det Àr viktigt att vÄga nÀrma sig mÀnniskor i sorg.

Maria Niemi Börner tycker att det Àr viktigt att vÄga nÀrma sig mÀnniskor i sorg.

Foto: Manfred och Emil Börner

Teater2023-11-04 06:07

För Ätta Är sedan intrÀffade tragedin. Maria Niemi Börners son Emil och hans flickvÀn Johanna blev pÄkörda av en bil nÀr de cyklade genom Sydamerika. Johanna omkom och Emil blev svÄrt skadad.

Maria Niemi Börner började skriva dagbok nÀr olyckan hÀnde. Tre dagar senare Äkte hon med sin man till sjukhuset i Brasilien.

undefined
Efter olyckan har Maria Niemi Börner fÄtt en annan syn pÄ livet: "Jag har lÀrt mig att faktiskt uppskatta vardagliga, smÄ saker. Bara att vara i naturen, gÄ ut i solen, ta hand om vÀnner och relationer."

Efter tvĂ„ Ă„r renskrev hon anteckningarna och strukturerade manusarbetet. Sommaren 2020 började hon repetera tillsammans med regissören och skĂ„despelaren Marie-ThĂ©rĂšse Sarrazin, kĂ€nd för LuleĂ„publiken frĂ„n Norrbottensteaterns uppsĂ€ttning av Lars Molins ”Den tatuerade Ă€nkan” 2021.

– Det Ă€r en berĂ€ttelse om hĂ€ndelsen, men ocksĂ„ om sorgen, och hur man gĂ„r vidare. Hur bearbetar man skulden nĂ€r ens barn överlevt, men inte hans flickvĂ€n? Hur hanterar man omgivningen, hur kan man fĂ„ stöd och hjĂ€lp? 

Hon understryker att historien berÀttas utifrÄn hennes eget perspektiv.

– Jag nĂ€mner min familj och Johannas familj, men det Ă€r min berĂ€ttelse. FörestĂ€llningen Ă€r allmĂ€nmĂ€nsklig, men det Ă€r en specifik historia. Jag vill lyfta den sĂ„ den fĂ„r verkshöjd och blir nĂ„got mer, som alla kan kĂ€nna, som kan spegla det hĂ€r.

För tvÄ Är sedan hade förestÀllningen urpremiÀr pÄ Teater Reflex i KÀrrtorp.

– Den passar bĂ€st för smĂ„ scener. Jag har ocksĂ„ spelat mycket i kyrkor och församlingar, nĂ€r man pratar om sorg och försoning passar den in i dĂ€r, sĂ€ger Maria Niemi Börner.

undefined
Maria Niemi Börner tycker att det Àr viktigt att vÄga nÀrma sig mÀnniskor i sorg.

Hon tycker att förestĂ€llningen kan ses av alla. 

– Alla mĂ€nniskor har antingen drabbats eller kĂ€nner nĂ„gon som har drabbats. Folk har hört av sig och berĂ€ttat att efter förestĂ€llningen föll bitarna pĂ„ plats och det kĂ€ndes lĂ€ttare. 

MÄnga kan vara rÀdda för att nÀrma sig mÀnniskor i sorg, men Maria Niemi Börner tycker att det Àr viktigt att vÄga.

– Jag tĂ€nker att man kan knacka pĂ„, beklaga det som hĂ€nt och sĂ€ga att om de vill sĂ€ga nĂ„got sĂ„ kan de göra det, men att de inte behöver. Ta kontakt, sen fĂ„r personen sĂ€ga till om de inte vill, det fĂ„r man stĂ„ ut med. 

FörestÀllningen innehÄller Àven en del humoristiska inslag.

– Det uppstĂ„r absurda situationer ibland. Jag skĂ€llde ut en stĂ€dare pĂ„ sjukhuset i Brasilien för att jag var sĂ„ förtvivlad. I pjĂ€sen spetsar jag till det, och gör en scen som visar hur knasig jag Ă€r. Det blir nĂ€stan en komisk situation, berĂ€ttar hon.

– I det sammanhanget kan man skoja om det. Skruvar man till det kan man skoja om det mesta. 

Efter olyckan har hon fÄtt en annan syn pÄ livet:

– Jag har lĂ€rt mig att faktiskt uppskatta vardagliga, smĂ„ saker. Bara att vara i naturen, gĂ„ ut i solen, ta hand om vĂ€nner och relationer.

undefined
Far och dotter – skĂ„despelaren Maria Niemi Börner och tidigare kommunalrĂ„det Sigfrid Andersson – möts efter en förestĂ€llning 2011 som handlade om hennes uppvĂ€xt i det socialdemokratiska hemmet i LuleĂ„ pĂ„ 1960- och 1970-talet.

Maria Niemi Börner vÀxte upp i LuleÄ och drömde tidigt om att bli skÄdespelare.

– Som liten skrev jag egna konstiga pjĂ€ser och spelade upp dem pĂ„ förĂ€ldramöten, senare spelade jag amatörteater i Teater Scratch. 

Hon flyttade söderut, gick pÄ scenskolan, och jobbade med teater i Ätta Är innan hon omskolade sig till socionom.

Den 10-11 november ÄtervÀnder hon alltsÄ till LuleÄ för att spela sin förestÀllning pÄ Lillan.

– NĂ€r jag var liten och bodde pĂ„ Residensgatan smög och kröp vi barn omkring vid Beijer i kolmagasinen vid Norra hamn, dĂ€r Norrbottensteatern Ă€r i dag. Jag minns trivselkvĂ€llarna pĂ„ GĂ»ltzauudden, och de ljusa sommarnĂ€tterna. LuleĂ„ Ă€r verkligen i mitt hjĂ€rta.

SÄ lÀnge förÀldrarna Elsa och Sigfrid Andersson levde kom hon ofta till LuleÄ.

– Det blir inte lĂ€ngre den regelbundenheten som nĂ€r jag hĂ€lsade pĂ„ mamma och pappa. Jag kĂ€nde att nĂ€r Ă€ven mamma var borta tog jag avsked av LuleĂ„ pĂ„ ett sĂ€tt. Men jag har en kusin kvar, och hon har kvar vĂ„ra mammors förĂ€ldrahem i Jarhois, sĂ„ dit kommer jag att Ă„ka. Jag skulle vilja se Kiruna ocksĂ„.

Genom sin förestĂ€llning har hon kunnat bearbeta det som hĂ€nde. 

– Det Ă€r konstigt att livet kan förĂ€ndras pĂ„ nĂ„gra sekunder. Fem sekunder tidigare var det nĂ„got annat, sen drogs mattan undan frĂ„n fötterna. Det var en tung tid, och det tog tid att över huvud taget fatta. Det gick inte att ta in, sĂ€ger hon.

– Det gick tre Ă„r, sen klickade det till och jag förstod att jag fick sörja. DĂ„ blev det lite lĂ€ttare att gĂ„ vidare. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!