PÄ onsdagseftermiddagen uppgav ukrainska myndigheter att Donetsk regionala dramateater, teatern Drama, belÀgen i den redan hÄrt krigsdrabbade staden Mariupol, har bombats av rysk militÀr. Hundratals civila ska ha sökt skydd i den pampiga stenbyggnaden, som Àven hyser ett skyddsrum.
PÄ satellitbilder syns hur ordet "barn" hade skrivits med stora vita bokstÀver pÄ ryska pÄ tvÄ stÀllen pÄ marken intill byggnaden för att markera att civila och barn befann sig dÀrinne. Hur mÄnga skadade och dödsoffer attacken har krÀvt Àr Ànnu oklart, eftersom ingÄngen till skyddsrummet har varit blockerad av brÄte efter bombningen.
Kungliga Operans chef Birgitta Svendén Àr bestört över hÀndelsen.
ââAttacken Ă€r Ă„terigen ett bevis pĂ„ att man utsĂ€tter civilbefolkningen för ett besinningslöst, oprovocerat vĂ„ld. Det Ă€r svĂ„rt att veta om man har varit medveten om att detta var en teaterbyggnad, men oprovocerat vĂ„ld har ju intrĂ€ffat i andra teaterbyggnader tidigare, sĂ€ger hon.
Inte fredade
Enligt Birgitta Svendén förstÀrker attacken mot teatern kÀnslan av att de kulturella rummen inte lÀngre Àr fredade platser.
Operachefen menar att det Àr viktigt att ÀndÄ försöka behÄlla hopp och framtidstro, och att kulturinstitutionerna har ett ansvar i att ge mÀnniskor en kÀnsla av att man ÀndÄ ska kunna besöka en teater utan att vara rÀdd.
ââJag hoppas att vi alla som mĂ€nniskor fortsĂ€tter att ha det förtroendet för omvĂ€rlden och för varandra. Att vi ska kĂ€nna att vi har möjligheten och rĂ€ttigheten att kunna gĂ„ till en teater, konsertlokal eller biosalong och kĂ€nna oss trygga, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââOch vi fĂ„r inte tappa tron pĂ„ att det hĂ€r kriget ska ta slut, för det mĂ„ste det bara göra. Och vi fĂ„r inte tappa tron pĂ„ att vi ska kunna leva i en fredad vĂ€rld i framtiden, sĂ€ger hon.
Kommer nÀrmare
Mattias Andersson, chef pÄ Dramaten, framhÄller att det först och frÀmst Àr till de civila som tankarna gÄr vid en sÄdan hÀr hÀndelse.
ââAllt det hĂ€r brutala och totalt hĂ€nsynslösa som sker just nu, att man bombar sjukhus och stĂ€llen dĂ€r barn befinner sig kĂ€nns ju generellt helt fruktansvĂ€rt och det Ă€r ju pĂ„ alla tĂ€nkbara sĂ€tt ett brott mot mĂ€nskligheten. Tankarna gĂ„r först och frĂ€mst till de mĂ€nniskor som befann sig inuti teatern, inte till sjĂ€lva teatern, sĂ€ger han.
DÀremot gör attacken pÄ teatern att kriget fÄr Ànnu större fÀste i den egna verkligheten, menar Mattias Andersson:
ââAllting med det hĂ€r kriget som pĂ„minner om ens egen specifika verklighet gör ju att det kommer nĂ€rmare. Man fĂ„r detaljer, bilder och associationer som gör att det kommer Ă€nnu nĂ€rmare. Dramaten Ă€r ju till exempel en plats som Ă€r oerhört symbolladdad â precis som riksdagshuset eller Slottet skulle vi vĂ€l ses som en slags symbol för Sveriges identitet om kriget hade kommit hit, sĂ€ger han.
Ryssland förnekar att landet ligger bakom attacken mot teatern och anklagar i stÀllet ukrainska högerextremister, enligt den ryska statliga nyhetsbyrÄn RIA.