10 september presenterade Lärarnas riksförbund en högintressant rapport med rubriken ”Lokala prioriteringar och nationella intressen”.
Rapporten sätter strålkastarljuset på den växande ojämlikheten i skolan och konstaterar att den har varit negativ för hela den svenska skolan.
Tankesmedjan Katalys (som bildats av LO-förbunden Byggnads, Elektrikerna, Fastighets, Målarna och Seko) är inne på samms spår.
I boken ”Slaget om den likvärdiga skolan” pekar Katalys på att något är fundamentalt fel med den svenska skolan.
”Mer än var tionde elev lämnar skolan utan behörighet. Resultaten sjunker samtidigt som segregationen ökar”, skriver Katalys.
Annorlunda uttryckt: Kravet på en jämlik och likvärdig skola står inte i motsats till idéerna om en kunskapsskola.
I verkligheten är det tvärtom. Växande klyftor har gått hand i hand med försämrade kunskapsresultat i Sverige.
Det är även ett starkt argument för en starkare statlig styrning av den svenska skolan.
Som Lärarnas riksförbund skriver: ”Det krävs ett riktat statligt uppdrag utan hänsyn till kommunala prioriteringar och ambitioner, då de senare är en grogrund för ökade klyftor.”