Varje vecka är det nya möten och resor för Socialdemokraternas partiordförande Mona Sahlin. Och det är inte bara storstäderna som står i fokus. Norrbotten och andra skogslän får sin beskärda del av turnékakan.
16 december hade Malmberget besök av Mona Sahlin. Under onsdagen var det Luleås tur att få besök av den rödgröna statsministerkandidaten .
"Vi vill vara ett brett parti även i fortsättningen. Om vi inte kan behålla vår bas av väljare, som faktiskt finns utanför Stockholm, då kommer vi inte att lyckas så bra i valet", säger hon.
Klokt. Även ett riksdagsmandat i Västerbotten och Norrbotten kan avgöra striden mellan regeringsalternativen.
Men det handlar inte bara om väljarmatematik och strategi. Om en ny rödgrön regering vill bedriva en framgångsrik tillväxt- och näringspolitik efter valet 2010 går det inte att tänka bort resurserna i norr.
Skogen, malmen och vattenkraften har fortfarande en fantastisk betydelse för hela folkhushållet. Enbart skogsindustrin har varje år ett exportnetto på över 90 miljarder kronor!
Det är också i det perspektivet man ska se kraven på infrastruktursatsningar i regionen. Det handlar inte om att hålla döende bygder under armarna, utan om att skapa bättre villkor för företag och tillväxt i norra Sverige.
På den punkten har även tidigare S-regeringar visat mer insikt än dagens Stockholmsfixerade M-regering.
Regeringen Palme genomförde Norrbottenspropositionen 1983. Ingvar Carlsson förverkligade Tekniska Högskolan i Luleå som utbildningsminister 1971. Göran Persson presenterade sitt stora Norrbottenspaket 27 mars 2004.
Vi får hoppas att Mona Sahlin och en ny rödgrön regering fullföljer dessa goda traditioner.
I dag handlar det om Norrbotniabanan. Kravet på en ny kustjärnväg var en av de 121 punkterna i den rödgröna överenskommelsen inför mandatperioden 2002-2006.
Banverket fick utreda frågan och kunde visa att Norrbotniabanan är samhällsekonomiskt lönsam. Projekterings- och planeringsarbetet påbörjades.
Men efter regimskiftet 2006 har Norrbotniabanan sjunkit långt ned på den trafikpolitiska agendan. Regeringen Reinfeldt har haft andra prioriteringar.
För Socialdemokraterna i Norrbotten är frågan dock inte död.
"Norrbotniabanan är den enskilt viktigaste satsningen för att skapa förutsättningar för näringsliv och människor att forma sin framtid i Norrbotten. Vi måste få ett beslut om byggstart för järnvägen", skriver Socialdemokraterna i sitt förslag till länsprogram för Norrbotten.
Under besöket i Luleå ville Mona Sahlin avvakta med de konkreta beskeden om Norrbotniabanan.
S, V och MP planerar att presentera sina gemensamma förslag om trafikpolitiken under våren. Men Norrbotniabanan, liksom den spårbundna trafik i storstäderna, finns med i de rödgröna diskussionerna.
"Klart är att vi vill ha större satsningar på järnvägen än regeringen. Det handlar om både ökat underhåll och satsningar på nya järnvägar", säger Sahlin.
Vi får hoppas det blir ett positivt och tydligt besked om Norrbotniabanan i vår. Det vore konstigt om de rödgröna partierna gav ett annat besked nu än i det rödgröna 121-punktersprogrammet 2002. Då var det inget snack om saken.
"Norrbotniabanan ska byggas", sa de rödgröna 2002. Det borde S, V och MP säga även inför valet 2010.
Norrbotniabanan är ett tillväxt- och miljöprojekt som borde vara självklar del av en rödgrön framtidspolitik.
Norrbottens- och Västerbottenskusten är ingen mossig ödemark. Regionen rymmer en rad företag i tungviktsklassen - Smurfit Kappa i Piteå, SCA i Munksund, SSAB Luleå, Billerud Karlsborg, Outokumpo i Torneå med flera.
Det är framgångsrika och internationellt konkurrenskraftiga företag, men de behöver modernare, snabbare, effektivare och miljövänligare transportnät för att kunna hävda sig även i framtiden.
206 dagar kvar till valet
Mona Sahlin har inlett den långa marschen mot valet 19 september.
Mona Sahlin (S) byggde leksaksjärnväg med barnen på Burströmska förskolan i Luleå. Hon avvaktar dock med de konkreta beskeden om bygget av Norrbotniabanan.
Foto: Bengt-Åke Persson
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.