PÄ kvÀllen fredag 28 februari 1986 kröp jag ned i en sovsÀck pÄ ett liggunderlag i en skolsal i GrÄtrÀsk. Tillsammans med en grupp SSU:are befann jag mig pÄ vinterlÀger i den lilla inlandsbyn.
Det vÀntade en helg med uteaktiviteter men ocksÄ föredrag och diskussioner.
PÄ morgonen 1 mars vÀndes emellertid tillvaron upp och ned.
Vi vĂ€cktes till nyheten att Olof Palme var död â mördad pĂ„ SveavĂ€gen i Stockholm sent under fredagskvĂ€llen.
Det var sĂ„ klart en enorm chock. Idolen var borta â vi grĂ€t.
De planerade lÀgeraktiviteterna stÀlldes in. IstÀllet samlades SSU-gÀnget och nÄgra bybor till en snabbt improviserad minnesstund i kapellet i GrÄtrÀsk.
I likhet med alla andra stĂ€llde vi oss frĂ„gorna: Vem gjorde det â och varför?
SÄ mycket klokare har vi inte blivit sedan denna omtumlande dag för 34 Är sedan.
Polisutredningar har kapsejsat. Förundersökningsledare har kommit och gÄtt. Privatspanare har presenterat sina spÄr och spekulationer. Konspirationsteorierna har varit mÄnga.
Men nu har vi nĂ„tt en slutpunkt â i alla fall för vad rĂ€ttsvĂ€sendet kan prestera.
VÀlmeriterade Äklagaren Krister Pettersson pekar ut den sÄ kallade Skandiamannen Stig Engström, vars beteende under och efter mordkvÀllen vÀcker mÄnga frÄgor och Àr svÄrförklarligt. Men eftersom Engström Àr avliden sÄ lÀggs förundersökningen ned.
Följaktligen kommer Äklagarens slutsatser aldrig att prövas i domstol. Enligt Peterson hade det dock funnits tillrÀckliga skÀl för att hÀkta Engström, men brott kan sÄ klart inte styrkas i det hÀr lÀget.
à klagarens bedömning kommer nu att nagelfaras. Andra kommer att fortsÀtta presentera sina hypoteser och alternativa teorier.
Det kommer att fortsÀtta talas om Sydafrika, polisspÄret, PKK, Krister Pettersson och andra tÀnkbara gÀrningsmÀn.
Det betyder att Sverige nu fÄr lÀra sig att leva med ovissheten, oklarheterna och osÀkerheten. FrÄgetecknen kommer aldrig att helt rÀtas ut.
Det finns emellertid saker som vi kan göra istÀllet för att Àlta mordet. Till exempel kan vi kanske Àgna mer tid Ät att tala om Palmes politiska arv.
Vissa av hans idéer hÄller Àn. Dit hör bland annat Palmes resonemang om den offentliga sektorn som ett uttryck för civilisation, som jag skrev om i en ledare 30 april.
Coronakrisen Àr ju ett övertydligt bevis pÄ att marknaden inte fixar allt och att vissa saker sköts bÀst i samhÀllelig regi.
Som Palme sa med eftertryck i valtalen 1985: "Behoven av vÄrd och omsorg kan bara mötas i en organisation som tar sin utgÄngspunkt i behoven, inte i lönsamheten."
Om detta bör vi tala Àven i 2020-talets Sverige.