Enligt gamla Vägverket skulle det behövas åtgärder på minst 35 miljarder kr under kommande år.
I Trafikverkets plan för perioden 2014-2025 föreslås emellertid anslaget för bärighetssatsningar att minska till 15 miljarder kr, det vill säga mindre än hälften av behovet.
Jag vet inte hur ofta finansminister Anders Borg (M) och hans kollegor funderar på underhållet av vägnätet i Tornedalen och Norrlands inland.
Men de borde göra det oftare än idag. Skogsindustrin är en av landets absolut viktigaste exportnäringar. Den sysselsatte 60 000 personer och exporterade för 123 miljarder kr under 2012. Industrijobben är inte ”basically gone”, som någon sa.
Det är ett nationellt intresse att vägar och annan infrastruktur funkar även i skogslänen. Eller som det uttrycks i Trafikverkets plan:
”För skogsbolagen är det viktigt att det finmaskiga och lågtrafikerade vägnätet har sådan bärighet att de snabbt kan få ut råvaran.”