Trettondagshelgen fick ett dystert slut i Norrbotten. Vid en trafikolycka på E10 sent under tisdagskvällen omkom två män.
Tragedin kommer inte som en överraskning. E10 har länge varit en Sveriges farligaste och mest olycksdrabbade vägar.
En förklaring är att E10 är en smal och kuperad väg med mycket tung trafik. Den som åker mellan Töre och Kiruna möter mängder av tunga lastbilar och bussar.
Långa stycken är vägen bara sex meter bred, vilket är långt från standarden för Europavägar. Vintertid är förhållandena extra svåra. Snö, halka och dålig sikt ökar olycksrisken.
En Europaväg ska, enligt en FN-överenskommelse, vara belagd med asfalt eller betong, minst 8,4 meter bred, inte ha för skarpa kurvor, vara huvudled, gå runt tätbebyggda områden, ha tillräcklig kapacitet för att undvika köbildning samt helst vara motorväg eller motortrafikled.
Man behöver inte vara trafikexpert för att inse att långa sträckor av dagens E10 inte uppfyller dessa krav.
Huvudskyddsombudet på sjukhuset i Kiruna har till och med gjort bedömningen att vägen inte är säker nog för ambulanspersonalen att använda i jobbet.
Vid flera tillfällen har länets politiker framfört kraven på en upprustning av E10.
”Väg E10 måste prioriteras omgående. Att vänta till år 2025 är omöjligt”, sa kommunalråden Kristina Zakrisson, Kiruna, och Birgitta Persson, Överkalix, när de uppvaktade infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd (M) i mitten av oktober.
Zakrisson och Persson pekade särskilt på två sträckor, Avvakko-Skaulo samt Svartbyn-Morjärv, som är i behov av omedelbara förbättringar.
”E10 har benämnts som Dödens väg och det är inte utan orsak”, konstaterade Birgitta Persson i NSD 17 oktober.
Den som läser Trafikverkets förslag till strukturplan för perioden fram till 2025 blir dock dyster om utsikterna att E10 ska få ett standardlyft.
Norra Sverige är inte prioriterat. De fyra nordligaste länen utgör tillsammans 50 procent av Sveriges yta. Men tilldelningen till namngivna objekt i infrastrukturplanen är bara ynkliga 3,4 procent!
Det är ohållbart. Det måste till en annan regional fördelning när regeringen fastställer planen slutgiltigt under våren 2014.
Satsningar på fler sträckor med separerade körbanor och ökad säkerhet på E10 borde vara en högt prioriterad fråga för statsmakterna.