Idag Àr det Bilens dag.
Dagen instiftades för tio Är sedan av bland annat Motorbranschens Riksförbund (MRF) för att uppmÀrksamma bilens betydelse för mÀnniskan och samhÀllet. Och det Àr en sak som verkligen bör manifesteras.
För mÄnga Àr bilen en viktig frihetssymbol. Göran Persson (socialdemokratisk statsminister 1996-2006) brukar vÀltaligt beskriva vilken betydelse som bilen fick för vanligt folk nÀr han vÀxte upp i Södermanland pÄ 1950- och 1960-talen.
Den skapade nya möjligheter för arbetarfamiljen i VingĂ„ker. Den kunde snabbt och enkelt ta sig till Katrineholm, Ărebro och andra metropoler i Mellansverige.
WC, TV och PV representerade tillsammans det nya och framÄtskridande i dÄtidens samhÀlle.
Ăven i dagens samhĂ€lle spelar bilen stor roll. Enligt en undersökning frĂ„n MRF anser sig en klar majoritet av svenskarna, 64 procent, vara helt eller delvis beroende av bilen för att fĂ„ vardagen att fungera.
Mest beroende av bilen Àr boende i Norrland, de som bor utanför storstÀderna och barnfamiljer.
Det Àr en signal till alla beslutsfattare.
Givetvis Àr det en riktig ambition att minska alla miljöskadliga utslÀpp. Men det Àr ingen klok strategi att attackera bilismen som företeelse, som ibland skedde nÀr Karolina Skog (MP) var miljöminister.
Inriktningen mĂ„ste istĂ€llet vara att stĂ€lla om sĂ„ att fler bilar drivs av förnybara drivmedel och elektricitet â inte slĂ„ undan benen för mĂ€nniskors möjligheter att transportera sig med bil.
GlÀdjande nog sker nu ocksÄ en uppgÄng av elhybrider, laddhybrider och elbilar.
"Ăver 54 procent av Hyundais försĂ€ljning under mars utgjordes av renodlade elbilar och laddhybrider,", skriver den koreanska biljĂ€tten i ett pressmeddelande.
Volvo rapporterar att 34 procent av försÀljningen under första halvÄret bestod av laddhybrider.
För politiker i stat och kommuner gÀller det nu bara att blÄsa pÄ utvecklingen.
Ett steg i rĂ€tt riktning Ă€r Trafikverkets satsning pĂ„ snabbladdare i vissa glesbygdsomrĂ„den â bland annat lĂ€ngs E10 i Norrbotten. Ăverkalix, LansjĂ€rv, Hakkas, GĂ€llivare, Skaulo, Kiruna, Nikkaluokta eller Puoltikasvaara, Stenbacken, Abisko och RiksgrĂ€nsen ska bli laddpunkter lĂ€ngs vĂ€gen, vilket gör elbilen kan bli ett alternativ för fler Ă€ven i norr.
Det behövs mer av samma vara. En politik, som bygger pÄ att stimulera och underlÀtta för mÀnniskor att anvÀnda mer miljövÀnliga fordon, Àr bÀttre Àn restriktioner och skattehöjningar som uppfattas som angrepp pÄ vanligt folks vardag, frihet och mobilitet.
Morötter Àr helt enkelt bÀttre Àn piska för den som vill vinna folklig acceptans för teknikskiftet.