Ett svidande misslyckande

SKOLAN. Utbildningsminister Jan Björklund (FP) är en god sagoberättare. I den nyutgivna boken ”Björklund-effekten” får hans politik emellertid hård kritik.?

SKOLAN. Utbildningsminister Jan Björklund (FP) är en god sagoberättare. I den nyutgivna boken ”Björklund-effekten” får hans politik emellertid hård kritik.?

Foto: Göran Ström

LEDARE2014-06-03 22:01
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Utbildningsminister Jan Björklund (FP) har byggt hela sin politiska karriär på att angripa den socialdemokratiska ”flumskolan”.

”Men flumskolan har aldrig existerat”, konstaterar läraren och skoldebattören Sten Svensson i Lärarnas Tidning 22 maj.

Likt Don Quijote slåss Björklund bara med väderkvarnar.

Sten Svensson, som skrivit boken ”Björklund-effekten” (Katalys) tillsammans med Mats Winborg, konstaterar att den svenska skolan tvärtom länge hävdade sig väl i internationella kunskapsmätningar.

”Det som framförallt orsakat Sveriges ras i den internationella Pisaundersökningen är införandet av en konkurrensutsatt, marknadsstyrd skola”, menar Sten Svensson.

Svensson pekar på besluten under den borgerliga regeringen 1992 om det fria skolvalet, om systemet med fristående skolor, skolpeng och att aktiebolag skulle få rätt att driva skolor. De minskade likvärdigheten, ökade segregationen och skapade nya kunskapsklyftor.

Föräldrarnas bakgrund och utbildningsnivå har nu lika stor betydelse för ett svenskt barns skolresultat som för barn i USA.

Det är ett svidande misslyckande för Björklund och borgerlig skolpolitik.

Fler och fler sätter nu hoppet till att en S-ledd regering ska vända trenden. I opinionsmätningarna ökar förtroendet för Socialdemokraternas skolpolitik.

Det är glädjande för Ibrahim Baylan, Mikael Damberg och andra som stått i spetsen för den socialdemokratiska skolpolitiken. Men det förpliktigar för Socialdemokraterna.

Bara ett exempel: Under de senaste sju åren har 12 500 personer lämnat läraryrket, trots att det finns stora behov av fler nya lärare.

Enligt SCB kommer det att saknas 43 000 lärare redan år 2020 och hela 60 000 år lärare år 2030!

Det blir en ekonomisk och politisk kraftansträngning att höja läraryrkets roll och status.