Snön och kyla skapar enorma störningar i tågtrafiken i Stockholmsregionen just nu. Men det är problem som hade kunnat både förutses och undvikas.
Avregleringen av den svenska järnvägstrafiken har skapat en kostnadsjakt som går ut över underhållet och servicen till resenärerna.
"Det blir allt färre som jobbar på spåren. De täta upphandlingarna leder till pressade priser, och då skär entreprenörerna ner på folk. Dessutom verkar det som om att upphandlarna har glömt bort att det faktiskt blir vinter i Sverige och att det då behövs en större insatsstyrka. Minskade underhållsresurser innebär också att det saknas personal för att hålla växlar fria från isbildning och snö", konstaterar Janne Rudén, ordförande i fackförbundet Seko, i ett pressmeddelande.
Seko-basen pekar på att antalet personer som arbetar med underhåll på spåren minskat med 1 500 personer. Det är klart att sådana kraftiga personalnedskärningar påverkar kvaliteten.
Ytterligare en orsak till de stora tågförseningarna är att det finns för få tåg i Sverige. Förr var det möjligt att ställa av tåg för att isen skulle hinna smälta. Men i dag finns inte den reservkapaciteten.
"Ekonomer klarar inte att bygga ett samhälle som är beroende av tekniska lösningar och en fungerande infrastruktur. Vi kan bara konstatera att avregleringen av järnvägen är ett ideologiskt marknadsexperiment som blivit ett fiasko av kolossalt mått. Nu är det dags för teknikerna att ta över och ge oss en fungerande järnvägsinfrastruktur och järnvägstrafik. För samhällets, resenärernas och våra medlemmars bästa", säger Janne Rudén.
Sverige borde ha lärt av 1990-talets avregleringsfiasko i Storbritannien. Ken Loach har i filmen "Järnvägare" (2001), som rekommenderas varmt, visat farorna med en långt driven privatiserings- och marknadspolitik.
British Rail såldes ut och kommersialiserades. En väl fungerande samhällsverksamhet bröts sönder.
Marknadsanpassningen i Storbritannien fick förödande konsekvenser. Efter avregleringen inträffade tre allvarliga järnvägsolyckor på fyra år med sammanlagt 41 döda resenärer.
Så går det när kortsiktiga vinstintressen sätts före säkerhet och kvalitet. Både järnvägsanställda och resenärer kommer i kläm.
Efter de många olyckorna beslutade den brittiska regeringen också att åternationalisera järnvägen.
Kanske kan tågkaoset i Stockholm nu medverka till en liknande diskussion även i Sverige. Marknadsanpassning och privatisering är inte svaret på allt, som vissa politiker tycks tro.
Det går inte att utsätta viktiga samhällsfunktioner, som järnvägen, för total konkurrens och kortsiktig vinstjakt.
Fiasko för avregleringen
Avregleringen av den svenska järnvägstrafiken skapar en kostnadsjakt som går ut över underhållet av banorna och servicen till resenärerna.
I filmen "Järnvägare" (2001) skildrar regissören Ken Loach 1990-talets avregleringskaos i Storbritannien.
Foto: Andrew Medichini
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.