Glöm inte vallöftet!

PANEL. E10 var föremål för en paneldiskussion i Lappeasuando 24 april 2014.?Foto: Johan Eklöf

PANEL. E10 var föremål för en paneldiskussion i Lappeasuando 24 april 2014.?Foto: Johan Eklöf

Foto: Fotograf saknas!

LEDARE2015-11-26 05:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

På nyhetsplats påminner NSD-reportern Bo Torbjörn Ek om S-ledaren Stefan Löfvens vallöfte på Noliamässan 7 augusti 2014.

Med sig i portföljen hade den blivande statsministern ett tydligt besked om E10, som fått den sorgliga benämningen ”Dödens väg”.

”På tio år har 26 människor dött och 101 har fått allvarliga skador. Det talar sitt tydliga språk”, sa Stefan Löfven.

”Under en socialdemokratisk regering kommer en tidigareläggning av utbyggnaden av E10 att prioriteras”, lovade Löfven inför alla Noliabesökare.

Det är ett vallöfte som förpliktigar för Löfven och den rödgröna regeringen. Nu gäller det att göra verklighet av de planer som finns hos Trafikverket.

Det gäller bland annat:

- Att förbättra säkerheten och framkomligheten i Muorjevaara där tunga fordon ofta blir stående i den långa backen och orsakar stora trafikstopp.

- Att åtgärda problemen vid Kulleribacken strax söder om Svappavaara.

- Att göra fler och längre sträckor av E10 till så kallade mötesfri väg.

Det handlar om säkerheten för alla trafikanter. Men vägstandarden berör även jobb och näringsliv.

Varje lastbil som blir stående i Muorjevaarabacken innebär förluster för de berörda företagen och hela den svenska samhällsekonomi.

Till detta ska läggas sträckans centrala betydelse för polis, brandkår och ambulanser.

E10 är den enda vägen mellan Gällivare och Kiruna, vilket gör att störningar och trafikstopp är mycket känsliga.

E10 är en pulsåder i regionen.

24 april 2014 arrangerade IF Metall, Transport och andra fackliga organisationer ett panelsamtal på rastplatsen i Lappeasuando för att uppmärksamma villkoren på vägen. Jag var där.

”Det ska inte vara som rysk roulett att ta sig till och från sitt arbete. Om E10 varit en arbetsplats inom IF Metalls område skulle vi för länge sedan stängt av den på grund av de stora säkerhetsriskerna. Vi kräver därför att regeringen agerar”, sa Tomas Nilsson, Gruvfyran.

Nu är det viktigt att opinionsbildningen fortsätter.

Det gäller att fortsätta trycka på regering, riksdag och ansvariga myndigheter – och påminna om det löfte som Löfven gav från talarstolen på Noliamässan 2014.

Löfvens utfästelse var inte inlindat i något luddigt ”bör, kanske eller eventuellt”. Det var lika klart som vattnet i Vassaraälven.

Han beskrev tidigareläggningen av upprustningen av E10 som ett prioriterat projekt.

Det måste även märkas under mandatperioden – det vill säga i god tid före riksdagsvalet 2018.