Under Kristdemokraternas riksting blåste socialminister Göran Hägglund (KD) liv i idéerna om att skrota landstingen och förstatliga sjukvården.
Det är ett förslag som absolut förtjänar att diskuteras. Finland och Norge har för övrigt redan ett statligt huvudmannaskap för sjukvården.
Men varför har Hägglund dröjt med initiativet i sju år? Som statsråd har han haft möjligheter att påverka utvecklingen tidigare – till exempel genom att tillsätta en utredning i frågan.
Nu känns det här mest som ett utspel för att ge krisande KD en plats i solen.
Men debatten behövs under alla omständigheter. Redan 2003 pekade LO på problemen i rapporten ”Finansiering och styrning av framtidens sjukvård – det norska exemplet”.
• Befolkningen blir allt äldre, vilket innebär växande behov av vård och omsorg.
• De regionala skillnaderna ökar kraftigt. Ökningen av antalet äldre är störst i de delar av Sverige som redan har den äldsta (och mest vårdkrävande) befolkningen. Dit hör län som Norrbotten, Jönköping, Kalmar och Värmland.
• Sjukvården präglas av ständiga medicinska och tekniska framsteg. Det är fantastiskt men också kostnadsdrivande.
Därför väntar ingen "walk in the park" för landets sjukvårdspolitiker. Dagens landsting – i synnerhet de som har liten befolkning och stor glesbygd – går en tuff framtid till mötes.
Vården i Norrbotten, Jämtland och Gotland är redan extremt beroende av statsbidrag och utjämningspengar. Smålandsting klarar helt enkelt inte en kvalificerad vård på egen hand.
Landets region- och landstingspolitiker slår dock bakut så fort det blir en diskussion om huvudmannaskapet. Därför känns det som en svårframkomlig väg.
Men regering och riksdag kan välja en försiktigare modell genom att stärka statens ansvar för finansiering, kvalitet och styrning i vården.
Det är dessutom ingen orimlig socialdemokratisk ståndpunkt att stärka det nationella ansvaret för sjukvården.
Sjukvårdens kvalitet ska inte hänga på om man bor i en rik eller fattig region. Alla svenskar ska ha god vård, oavsett om de bor i Kiruna eller Katrineholm.