Den 9 oktober stoppades en lastbil från ett Norrköpingsåkeri i Njurunda utanför Sundsvall. Kontrollen visade att föraren, som kom från Makedonien, hade falskt pass och körkort.
Men i tingsrätten friades mannen. Han hävdade att han agerat i god tro och att han trodde sig ha fått giltiga handlingar av en bulgarisk mellanhand.
Åkare och lastbilschaufförer runtom i hela Sverige protesterar nu mot företag som utnyttjar billig utländsk arbetskraft på det här cyniska sättet. Klockan tolv på dagen och klockan tolv på natten stannar lastbilschaufförerna vid kanten av vägen och står stilla en kvart.
Uppropet ”Här stannar Sverige” har spridit sig som en löpeld över hela landet.
Men fler än lastbilschaufförerna borde reagera.
Dels handlar det om att utländska chaufförer utnyttjas hänsynslöst med usel betalning och dåliga arbetsvillkor, vilket slår undan benen för schyssta åkeriföretag som försöker följa svenska lagar och kollektivavtal.
Dels bidrar det till ökad osäkerhet och större olycksrisker längs våra vägar.
Häromveckan tog riksdagens trafikutskott ett par steg för att skapa bättre ordning på vägarna i Sverige.
För det första införs en sanktionsavgift mot utländska bilar som bryter mot de så kallade cabotageeglerna. I dag får en utländsk bil köra tre transporter under sju dagar innan den måste lämna landet. Men många bryter mot reglerna utan att samhället reagerar. En ordentlig sanktionsavgift leder förhoppningsvis till att det blir bättre efterlevnad av regelverket.
För det andra ska det bli möjligt att låsa fast yrkestrafik som inte följer lagen, till exempel vid brott mot kör- och vilotider. Ett första steg är att möjliggöra så kallade klampning i ett dygn. Utskottet vill också att regeringen utreder om det är möjligt att låsa fast fordon längre tider än så.
Det är välkomna förändringar. Men regering och riksdag får inte tveka om fler åtgärder.
I Holland finns sedan 35 år tillbaka en lag om krav på anställning - ´eis van dienstbetrekking´ - som innebär att det endast är tillåtet för åkerier att använda sig av personal som har fast anställning, kör åkeriets egna lastbilar och omfattas av gällande kollektivavtal.
Det som är möjligt i EU-landet Holland borde vara genomförbart även i Sverige. Vi måste se till att det är schyssta arbetsvillkor och säkra förhållanden på våra vägar.
Även det är en fråga som förtjänar att debatteras ordentligt inför extravalet 22 mars 2015.
Ska Sverige ha starkare regler och bättre ordning och reda i yrkestrafiken?
Eller ska vi acceptera att seriösa åkerier slås ut, i den heliga liberaliseringens namn?