Ikea visar vägen

10 april 2017 protesterade lastbilschaufförer utanför Ikeavaruhuset vid Kungens kurva i Stockholm. Nu har emellertid Transportarbetareförbund och Ikea kommit överens om vilka villkor som ska gälla för transportörerna.

10 april 2017 protesterade lastbilschaufförer utanför Ikeavaruhuset vid Kungens kurva i Stockholm. Nu har emellertid Transportarbetareförbund och Ikea kommit överens om vilka villkor som ska gälla för transportörerna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

LEDARE2018-11-19 04:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Under 2016 och 2017 riktade Transportarbetareförbundet stenhård kritik mot möbeljätten Ikea. Bland annat genomfördes stora manifestationer utanför möbelvaruhusen i Malmö, Helsingborg och Stockholm.

Företaget anklagades för att använda underleverantörer som utnyttjar arbetskraft från låglöneländer för att frakta varor till sina butiker i Sverige och Västeuropa.

Ett exempel som nämndes var Helsingborgsföretaget Brinkman-Trans-Holland AB.

Den 7 februari 2017 dömde också en holländsk domstol Brinkman Trans-Holland för att ha utnyttjat förare från framförallt Moldavien och Polen.

Chaufförerna, ska enligt domstolen, ha haft genomusla villkor med endast 200 euro i månadslön. Genom domen ålades företaget att följa den holländska arbetslagstiftningen.

Enligt Transport är det inte det enda exemplet på hur Ikea använt åkerier med tvivelaktiga anställningsvillkor.

”Vi har haft flera möten med dem, men hittills har vi mötts av kalla handen. De säger sig ha koll på att första ledet har bra villkor, däremot har de inget ansvar för vilka underleverantörer som sen anlitas”, sa Lars Lindgren, Transports dåvarande ordförande, till SVT 22 februari 2017.

Nu verkar emellertid samtalen mellan Transport och Ikea ha gett resultat, vilket är mycket glädjande.

”Trans­port och Ikea är över­ens om att job­ba för schyss­ta trans­portvill­kor”, lyder rubriken på ett pressmeddelande 8 november.

Ikea har meddelat Transport att företaget avser att gå ut till alla sina transportörer som kör inrikes regelbundet i Sverige och ställa krav på att de tecknar kollektivavtal med Transport eller har kollektivavtalsliknande villkor.

”Detta är ett bra initiativ från Ikea, det är det bästa sättet för att komma åt osund konkurrens och omänskliga villkor för chaufförerna. Då kan vi och Ikea tillsammans se till att transporterna blir schyssta, att vi behåller en ärlig konkurrens inom åkerierna och inte minst kan vi kämpa mot social dumping tillsammans”, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Beskedet från Ikea blir förhoppningsvis stilbildande även för andra delar av svenskt näringsliv.

På sin hemsida skriver Ikea stolt om sina humanistiska värderingar. Men då går det inte samtidigt att förknippas med hänsynslöst utnyttjande av människor och odrägliga arbetsvillkor.

Det har Ikea förstått – och det borde fler företag göra.

Det ligger i både fackföreningarnas och företagens intresse att upprätthålla sunda konkurrensvillkor i transportsektorn.

Seriösa åkerier, som erbjuder anständiga villkor för sina anställda, ska inte vara missgynnade. Skrupelfria aktörer, som pressar löner och anställda, ska inte ha några fördelar.