KPN Grand Prix visar vägen

KPN Grand Prix visar vägen. Idrottsturismen i Norrbotten har förutsättningar att växa.

KPN Grand Prix visar vägen. Idrottsturismen i Norrbotten har förutsättningar att växa.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

LEDARE2019-02-21 05:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Varje år prepareras en isbana från Norra Hamn i centrala Luleå runt Gültzauudden till Södra Hamn och vidare ut till Gråsjälören.

Människor kan promenera, åka skridskor, skidor eller spark. Det finns vindskydd och grillplatser.

Isbanan är ingen kommunal kärnverksamhet. Men den betyder massor för livskvaliteten och folkhälsan i Luleå. Den är friskvård av högsta klass.

Nu har denna fina isbana även utvecklats till ett ekonomiskt mervärde för staden.

För några år sedan vände det nederländska skridskoförbundet blickarna norrut i Europa för att kunna genomföra tävlingen KPN Grand Prix.

Kanalerna i Nederländerna fryser inte till längre och förbundet behövde en plats med bra is- och tävlingsförhållanden för att kunna genomföra arrangemanget.

Luleå kommun höll sig framme och sedan tre år tillbaka genomförs KPN Grand Prix på isarna i den norrbottniska residensstaden.

I år beräknar arrangören Bram Smallenbroek ta med sig totalt runt 400-500 nederländska skridskoåkare, turister, tränare och personal till Luleå 21-24 februari.

"Det är ungefär 200 proffsåkare och 250 motionärer med familjer. Det blir lite av en holländsk helg", säger den före detta elitåkaren Smallenbroek i en NSD-intervju 5 februari.

Plötsligt har isvägarna blivit något som genererar jobb och inkomster för hotell, restauranger och affärer i Luleå. I förlängningen innebär det även klirr i kassan för kommunen.

Under 2016 beräknas besöksnäringen i sin helhet ha bidragit med 53 miljoner kronor i skatteintäkter till Luleå kommun, vilket givetvis är bra tillskott för förskolor, äldreboenden och annan kommunal verksamhet.

Till detta ska läggas all exponering som Luleå får i nederländska massmedier. Enbart TV-sändningarna av KPN Grand Prix ses av mellan två och tre miljoner människor i landet.

"Alla i Nederländerna känner till Luleå", säger Smallenbroek.

Det är en uppmärksamhet som naturligtvis är guld värd. Den kan ge ringar på vattnet för Luleå och Norrbotten. Fler européer kan lockas att turista i norr.

Rimligen finns även förutsättningar att utveckla idrottsturismen i norr ytterligare.

Det finns en stark idrottsrörelse i Norrbotten (både bredd- och elitföreningar), många fina anläggningar, driftiga entreprenörer och kompetens i besöksnäringen.

I webbtidningen Idrottens Affärer skriver emellertid krönikören Johan Göransson, som jobbar med idrottsturism i Kalmar, om att det alltför ofta är vattentäta skott mellan näringen, det offentliga och det ideella.

"Vi måste försöka få till samtal med varandra och inte bara prata enskilt som vi ofta gör", konstaterar han.

Det är en klok utgångspunkt inför framtiden.

På nationell nivå finns nu ett etablerat samarbete mellan staten, besöksnäringen och idrottsrörelsen för att locka internationella stortävlingar i Sverige.

Ett liknande samarbete behövs även på det lokala planet. Tillsammans kan kommunala företrädare, enskilda företag och ideella idrottsföreningar göra mer för att utveckla idrottsturismen i norr.