Lär av Holland!

Seriösa åkerier slås ut av samvetslösa aktörer. Nu krävs krafttag.

Oschysst konkurrens och lönedumping riskerar att slå ut seriösa svenska åkerier. Nu gör Transportarbetareförbundet och åkerinäringen gemensam sak.

Oschysst konkurrens och lönedumping riskerar att slå ut seriösa svenska åkerier. Nu gör Transportarbetareförbundet och åkerinäringen gemensam sak.

Foto: SCANPIX

Ledare2012-08-09 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Både Transportarbetareförbundet och den svenska åkerinäringen har länge varnat för utvecklingen i branschen. Åkeriverksamheten är på väg att utvecklas till rena "High Chaparall".

Samvetslösa aktörer breder ut sig på bekostnad av de seriösa företag som följer svenska kollektivavtal och svensk arbetsrätt.

Utländska chaufförer betalas svältlöner och erbjuds urusla arbetsvillkor. En del bor, lagar mat och äter i lastbilshytten under långa perioder. Löner och villkor dumpas.

Det är dock ingen ödebestämd utveckling i spåren efter den fria rörligheten på EU:s inre marknad. Sverige har möjligheter att stå upp för schyssta och sunda villkor i åkerinäringen.

I en paneldebatt i Piteå under tisdagen pekade Martin Viredius, Transport, på att det finns verktyg att använda för regering, riksdag och statliga myndigheter.

"Det har fastställts ett EU-direktiv som Sverige kan anta. Och i EU-landet Holland har man infört lag som reglerar anställningsförhållandena i åkerinäringen", berättade Viredius.

Den holländska lagen slår fast att kollektivavtal ska gälla. Åkare som bryter mot lagen bestraffas med böter och indraget trafiktillstånd.

Det som är möjligt i Holland, Portugal och en del andra EU-länder borde vara möjligt även i Sverige.

Det är dags att alla som säger sig älska den svenska modellen och kollektivavtalen också står upp för dem. Den nuvarande situationen är ohållbar.