I fredags kom beskedet: Upphandlingen av den nya hamnen i LuleÄ avbryts. Det hade inte kommit in ett enda anbud som uppfyller kraven. Trist sÄ klart, men samtidigt bra.
Att inget anbud höll mÄttet Àr ett bevis pÄ att kommunen stÀller höga krav pÄ den som ska fÄ Àran att genomföra detta enorma projekt. Det Àr bra. Den tiden nÀr politiker slumpade ut gemensamma angelÀgenheter av ideologiska skÀl verkar vara förbi.
Och efter decennier av mer eller mindre klÄpiga upphandlingar runt om i landet har kommunpolitiker Àntligen lÀrt sig. De ansvarar för medborgarnas pengar och de mÄste stÀlla krav. Precis som nu görs i fallet med den nya hamnen i LuleÄ.
100 fotbollsplaner, sÄ stort Àr det omrÄde som ska bli en helt ny och ultramodern hamn i LuleÄ. För mig som dÄ och dÄ stÄr pÄ Nya Söderstadion och ser Hammarby vinna derbyn Àr en fotbollsplan med drygt 30 000 mÀnniskor runt himla maffigt. 100 likadana bredvid varandra Àr svindlande.
NÀr hamnen Àr byggd blir det landets nÀst största, efter Göteborg. Men, med den inte helt ovÀsentliga detaljen: att den ligger i arktiskt klimat och med tidvis isbelagda farvatten. Det stÀller unika krav pÄ bygget.
En ny hamn behövs för att frakta ut de vÀrden som skapas i Norrbotten och för att kunna förse vÀrlden med kolfritt stÄl, som skulle rosta om det lÄg öppet som malen gör i den nuvarande hamnen.
LuleÄs nya hamn Àr inte bara stor och nödvÀndig. Den Àr ocksÄ dyr. Som det ser ut nu blir notan för bygget i nÀstan samma nivÄ som vad Nya Karolinska sjukhuset skulle ha kostat. Det projektet slutade som vÀrldens dyraste sjukhus. Konstruktionen i upphandlingen gjorde att det lÀckte skattepengar som ett sÄll.
Till skillnad frÄn den dÄ moderatstyrda regionen i Stockholm har alltsÄ LuleÄ kommuns politiker formulerat en upphandling med tydliga krav pÄ entreprenören för bÄde byggnation och drift.
Inga skattebetalare ska behöva uppleva det totala haveri som upphandlingen kring Nya Karolinska resulterade i. Ingen vet riktigt vad slutnotan blivit, men vissa uppgifter sÀger över 55 miljarder, alltsÄ 40 miljarder mer Àn ursprungsplanen.
LuleĂ„ kommun ska ha en stor eloge för att de hanterar upphandlingen av sitt gigantiska projekt betydligt mer professionellt. Ăven om det just nu innebĂ€r att upphandlingen avbryts.
Vad som dÀremot inte Àr vÀrt en eloge Àr att staten tvingar kommunen att göra hela det hÀr arbetet helt sjÀlv. Det Àr faktiskt helt sjukt. Hur man Àn vrider och vÀnder pÄ det sÄ hamnar kostnader för upphandlingsexperter, jurister och annan nödvÀndig byrÄkrati pÄ kommunen.
Det kan inte vara en enskild kommuns uppgift att bÀra hela ansvaret och risken för en sÄ stor infrastruktursatsning som Àr av bÄde nationellt och internationellt intresse.
Staten ser bara frukten av det som kommer frÄn norr, inte vilken kraftanstrÀngning det innebÀr för den hÀr delen av landet.
Alla LKAB:s vinster gÄr rakt in i statskassan. Inte en krona gÄr till att bygga ut Malmbanan dÀr godset fraktas. Vinsten för produktionen i de stora bolagen lÀmnar Norrbotten utan att det investeras i den hamn som Àr nödvÀndig för att de över huvud taget ska göra nÄgon vinst.
Det Àr minst sagt hÀpnadsvÀckande. Kommunens mÄngmiljardupphandling till hamnen Àr viktig för Norrbotten. Men kanske Àn viktigare för landet som helhet, för vÄr försörjning och vÄr sÀkerhet.
Hur kan regeringen lÀmna LuleÄ kommun med hela ansvaret och risken? Bryr de sig sÄ lite om norra Sverige? Eller egentligen: Bryr de sig sÄ lite om hela Sveriges tillvÀxt, sÀkerhet och förutsÀttningar för grön omstÀllning?
Nej, jag menar inte att staten ska vare sig Ă€ga eller drifta hamnen. Kanske behöver de inte ens en gĂ„ng finansiera. Men de behöver ta ansvar. Det kan handla om lĂ„negarantier, upphandlingsstöd eller annan kringverksamhet som underlĂ€ttar för att bygget kommer i gĂ„ng â dela pĂ„ risken helt enkelt.