Jag fattar att det tar tid att bygga jÀrnvÀg, inte minst i arktiskt klimat, men ÀndÄ.
Hur Àr det möjligt att det ska ta Ànda fram till 2037 att bygga dubbelspÄr mellan Boden och LuleÄ?
De barn som gÄr första klass nu kommer ta studenten dÄ.
Formellt Àr strÀckan Boden-LuleÄ en del av det som kallas för Stambanan genom övre Norrland, men för att malmen frÄn MalmfÀlten och det framtida stÄlet frÄn Stegra ska komma till hamnen i LuleÄ sÄ Àr den helt central och i praktiken en del av Malmbanan.
I helgen rapporterade NSD om uppgifter frÄn en ny rapport frÄn Trafikverket.
Den fösta strÀckan av dubbelspÄr, alltsÄ Boden-LuleÄ, var planerad att börja byggas 2029. Enligt rapporten skjuts det upp ytterligare och berÀknas stÄ klart först 2037.
Malmbanan Àr Sveriges tyngst trafikerade jÀrnvÀg. Varje dag gÄr det tolv fullt lastade malmtÄg frÄn Kiruna till Narvik och frÄn Malmberget till LuleÄ gÄr det fyra. PÄ strÀckan Boden-Kiruna gÄr dessutom tio persontÄg per dygn.
Bara LKAB sÀger sig förlora 100 miljoner kronor varje dag som tÄgen inte kan gÄ. Och det sker ofta. Förra vintern var det stopp i hela 65 dygn i strÀck.
Det Àr ingen komplicerad matematik, en förlust pÄ 6,5 miljarder.
Alla Àr överens om att spÄren behöver bÄde rustas och byggas ut, ÀndÄ gÄr det sÄ otroligt sakta.
Under 1880-talet byggdes jÀrnvÀgen mellan LuleÄ och GÀllivare pÄ fem Är. Ett decennium senare fortsatt bygget upp till Narvik. OcksÄ det tog fem Är.
I somras besökte jag rallarkyrkogÄrden vid TornetrÀsk och har sedan lÀst en hel del om bygget. Trots det kan jag inte fullt ut förstÄ de fasansfulla förhÄllanden som dessa mÀnniskor, frÀmst mÀn, levde under för att fÄ Malmbanan pÄ plats.
En arbetares liv var mindre vÀrt vid förra sekelskiftet och de utnyttjades pÄ de mest makabra sÀtt, sÄ jÀmförelsen i tidsplan haltar betÀnkligt.
à andra sidan har inte bara landets mÀnniskosyn förÀndrats pÄ drygt hundra Är. OcksÄ vÄr rikedom och tekniken har utvecklats.
Om det tog tvÄ gÄnger fem Är att bygga hela strÀckan nÀr i princip allt skedde för hand sÄ borde det inte behöva dröja Ànda fram till 2037 att lÀgga ett spÄr bredvid snutten mellan LuleÄ och Boden.
SÄ vad Àr hindret dÄ?
Enligt Trafikverkets grova berÀkningar skulle dubbelspÄr pÄ hela Malmbanan kosta runt 120 miljarder.
Enormt mycket pengar, men under de senaste sju Ären har LKAB delat ut en vinst till staten pÄ drygt 45 miljarder. Och dÄ Àr det bara ett av de stora bolag som kör sitt gods pÄ tÄg till hamnarna i Narvik eller LuleÄ.
Det Àr inte orimligt att tÀnka sig att LKAB:s vinst gÄr till att bygga ut Malmbanan istÀllet för rakt in i statskassan. Och att ocksÄ de andra företagen bidrar med att bekosta utbyggnaden. Det Àr som sagt frÀmst deras gods som gÄr pÄ den tungt belastade jÀrnvÀgsstrÀckan.
Jag vill dock vÀnda mig mot en konstruktion likt Arlandabanan som skulle riskera att försvÄra för persontrafik.
Men det Àr inte bara pengar som Àr problemet. Det handlar ocksÄ om politik.
Att regeringen inte direkt prioriterar norra Sverige Àr ju ingen nyhet. Det ser vi varje dag, bland annat i hur vÀlfÀrden gÄr pÄ knÀna och hur mÀnniskor som vill och kan jobba hÀr förvÀgras uppehÄllstillstÄnd.
NÀr de ocksÄ slÀpar benen efter sig vad gÀller Malmbanan sÄ drabbar det faktiskt hela landet.
Ăven om de inte bryr sig om Norrbotten sĂ„ Ă€r det ju korkat att Ă€ventyra Sveriges tillvĂ€xt, inte minst i en ekonomiskt osĂ€ker tid.