Försenat dubbelspÄr pÄ Malmbanan hotar landets tillvÀxt

Det Àr inte orimligt att tÀnka sig att LKAB:s vinst gÄr till att bygga ut Malmbanan istÀllet för rakt in i statskassan, skriver NSD:s politiska redaktör Veronica Palm.

Varje dag gÄr det tolv fullt lastade malmtÄg frÄn Kiruna till Narvik och frÄn Malmberget till LuleÄ gÄr det fyra.

Varje dag gÄr det tolv fullt lastade malmtÄg frÄn Kiruna till Narvik och frÄn Malmberget till LuleÄ gÄr det fyra.

Foto: Adtranz

Ledare2025-02-19 00:01
Detta Àr en ledare. NSD:s ledarredaktion Àr socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvÀrderingar.

InnehÄllet i korthet

  • DubbelspĂ„rsutbyggnaden mellan Boden och LuleĂ„ försenas till 2037, enligt en rapport frĂ„n Trafikverket.
  • Förseningen hotar Sveriges tillvĂ€xt. Bara LKAB förlorar 100 miljoner kronor varje dag tĂ„gen inte kan gĂ„.
  • NSD:s politiska redaktör Veronica Palm föreslĂ„r att LKAB och andra företag ska bira till att bekosta utbyggnaden av Malmbanan.

Jag fattar att det tar tid att bygga jÀrnvÀg, inte minst i arktiskt klimat, men ÀndÄ.

Hur Àr det möjligt att det ska ta Ànda fram till 2037 att bygga dubbelspÄr mellan Boden och LuleÄ?

De barn som gÄr första klass nu kommer ta studenten dÄ.

Formellt Àr strÀckan Boden-LuleÄ en del av det som kallas för Stambanan genom övre Norrland, men för att malmen frÄn MalmfÀlten och det framtida stÄlet frÄn Stegra ska komma till hamnen i LuleÄ sÄ Àr den helt central och i praktiken en del av Malmbanan.

I helgen rapporterade NSD om uppgifter frÄn en ny rapport frÄn Trafikverket.

Den fösta strÀckan av dubbelspÄr, alltsÄ Boden-LuleÄ, var planerad att börja byggas 2029. Enligt rapporten skjuts det upp ytterligare och berÀknas stÄ klart först 2037.

Malmbanan Àr Sveriges tyngst trafikerade jÀrnvÀg. Varje dag gÄr det tolv fullt lastade malmtÄg frÄn Kiruna till Narvik och frÄn Malmberget till LuleÄ gÄr det fyra. PÄ strÀckan Boden-Kiruna gÄr dessutom tio persontÄg per dygn.

Bara LKAB sÀger sig förlora 100 miljoner kronor varje dag som tÄgen inte kan gÄ. Och det sker ofta. Förra vintern var det stopp i hela 65 dygn i strÀck.

Det Àr ingen komplicerad matematik, en förlust pÄ 6,5 miljarder.

Alla Àr överens om att spÄren behöver bÄde rustas och byggas ut, ÀndÄ gÄr det sÄ otroligt sakta.

Under 1880-talet byggdes jÀrnvÀgen mellan LuleÄ och GÀllivare pÄ fem Är. Ett decennium senare fortsatt bygget upp till Narvik. OcksÄ det tog fem Är.

I somras besökte jag rallarkyrkogĂ„rden vid TornetrĂ€sk och har sedan lĂ€st en hel del om bygget. Trots det kan jag inte fullt ut förstĂ„ de fasansfulla förhĂ„llanden som dessa mĂ€nniskor, frĂ€mst mĂ€n, levde under för att fĂ„ Malmbanan pĂ„ plats. 

En arbetares liv var mindre vÀrt vid förra sekelskiftet och de utnyttjades pÄ de mest makabra sÀtt, sÄ jÀmförelsen i tidsplan haltar betÀnkligt.

Å andra sidan har inte bara landets mĂ€nniskosyn förĂ€ndrats pĂ„ drygt hundra Ă„r. OcksĂ„ vĂ„r rikedom och tekniken har utvecklats. 

Om det tog tvÄ gÄnger fem Är att bygga hela strÀckan nÀr i princip allt skedde för hand sÄ borde det inte behöva dröja Ànda fram till 2037 att lÀgga ett spÄr bredvid snutten mellan LuleÄ och Boden.

SÄ vad Àr hindret dÄ?

Enligt Trafikverkets grova berĂ€kningar skulle dubbelspĂ„r pĂ„ hela Malmbanan kosta runt 120 miljarder. 

Enormt mycket pengar, men under de senaste sju Ă„ren har LKAB delat ut en vinst till staten pĂ„ drygt 45 miljarder. Och dĂ„ Ă€r det bara ett av de stora bolag som kör sitt gods pĂ„ tĂ„g till hamnarna i Narvik eller LuleĂ„. 

Det Àr inte orimligt att tÀnka sig att LKAB:s vinst gÄr till att bygga ut Malmbanan istÀllet för rakt in i statskassan. Och att ocksÄ de andra företagen bidrar med att bekosta utbyggnaden. Det Àr som sagt frÀmst deras gods som gÄr pÄ den tungt belastade jÀrnvÀgsstrÀckan.

Jag vill dock vÀnda mig mot en konstruktion likt Arlandabanan som skulle riskera att försvÄra för persontrafik.

Men det Ă€r inte bara pengar som Ă€r problemet. Det handlar ocksĂ„ om politik. 

Att regeringen inte direkt prioriterar norra Sverige Ă€r ju ingen nyhet. Det ser vi varje dag, bland annat i hur vĂ€lfĂ€rden gĂ„r pĂ„ knĂ€na och hur mĂ€nniskor som vill och kan jobba hĂ€r förvĂ€gras uppehĂ„llstillstĂ„nd. 

NĂ€r de ocksĂ„ slĂ€par benen efter sig vad gĂ€ller Malmbanan sĂ„ drabbar det faktiskt hela landet. 

Även om de inte bryr sig om Norrbotten sĂ„ Ă€r det ju korkat att Ă€ventyra Sveriges tillvĂ€xt, inte minst i en ekonomiskt osĂ€ker tid.