Under tisdagen anländer infrastrukturminister Anna Johansson (S) till Luleå för ett två dagar långt besök.
Första dagen är vikt för arrangemang med Sjöfartsverket – bland annat ett besök på isbrytaren Atle.
Under onsdagen har kommunalrådet Niklas Nordström, Luleå, sytt ihop ett program där företrädare för politik och näringsliv får chansen att beskriva behovet av infrastruktursatsningar i norra Sverige.
Johansson kommer att möta norrbottningar som har stora förväntningar på den nya regeringens politik.
Norrbotten hör till de regioner som fick klen utdelning i den gamla alliansregeringens infrastrukturplan.
Ynkliga 0,15 procent av planens totalt 522 miljarder kronor hamnade i Norrbotten, enligt beräkningar från fackförbundet Unionen.
Siffran 0,15 procent står inte i proportion till vare sig Norrbottens storlek (25 procent av landets yta) eller invånarantal (2,6 procent av rikets befolkning).
Dessutom rimmar siffran väldigt illa med de stora behov som finns för att stärka och utveckla näringslivet i norra Sverige.
Anna Johansson själv kommer från Göteborg, en stark industriregion. Därför känner hon väl till behovet av en fungerande infrastruktur.
Volvo, SKF och andra företag i Västsverige behöver broar, järnvägar, vägar, tunnlar och hamnar för att få ut sina produkter på världsmarknaden och för att kunna stärka Sveriges exportinkomster.
På samma sätt är det i norr. LKAB, SSAB, Boliden, pappersbruken i Piteå och Karlsborg, liksom annan industri, måste kunna lita på transportsystemen.
Väl fungerande infrastruktur är helt enkelt grundläggande för jobb och ekonomisk utveckling. Men tyvärr går det inte åt rätt håll just nu.
Brister i kapacitet och eftersatt underhåll skapar problem, förseningar, kostnader och därmed försämrad konkurrenskraft för industrin.
På sträckan Skellefteå-Helsingborg har transporttiden ökat med nästan tre timmar, enligt en artikel i DN 18 januari 2014.
Det är rent ut sagt bedrövligt.
När S-ledaren Stefan Löfven besökte Noliamässan i Piteå 2014 lovade han andra bullar i infrastrukturpolitiken.
- Han upprepade löftet om att det blir byggstart för Norrbotniabanan under kommande mandatperiod om S råda.
- Vidare sa han att S vill tidigarelägga upprustningen av den slitna och bitvis direkt livsfarliga E10:an.
- Dessutom utlovade Löfven mer pengar till väg- och järnvägsunderhåll vid ett regeringsskifte.
Det var besked som visar att Löfven har andra ambitioner än sin företrädare Fredrik Reinfeldt (M).
Men nu gäller det även att leverera. I det arbetet kommer Anna Johansson att ha en nyckelroll.
Nu gäller det att den nya politiken syns på norra stambanan, Malmbanan, E10:an, i Luleå hamn och som framtidssatsningen på Norrbotniabanan.
Norrbottningarna måste kunna se att den rödgröna regeringen är att lita på. I annat fall är det bäddat för en trovärdighetskris inför valet 2018.