Den borgerliga alliansen har gjort kravet på betyg från årskurs 4 till en stor sak. Både Anna Kinberg Batra (M) och Jan Björklund (FP) upprepar kravet i alla upptänkliga sammanhang.
Men det finns inget vetenskapligt stöd för att införa tidiga betyg i grundskolan, skriver elva tunga forskare och experter i Dagens Nyheter 16 januari.
Det är Kungliga Vetenskapsakademiens arbetsgrupp som pekar på att varken svensk eller internationell forskning ger stöd för att tidiga betyg skulle ha en positiv effekt på elevers lärande.
Även de två lärarfacken – Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet – avvisar förslaget om att införa betyg i årskurs 4.
”Det är anmärkningsvärt och oseriöst att man inte lyssnar vad lärarkåren och den samlade expertisen faktiskt säger”, framhåller Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i en intervju i Aftonbladet.
Men inte nog med det. Hela 34 av 44 tillfrågade remissinstanser, däribland Skolinspektionen och Skolverket, anser att betyg från fjärde klass är en dålig idé!
Trots denna närmast unisona kritik från expertisen fortsätter emellertid Jan Björklund (FP) att ivra för betyg från årskurs 4.
Det är ett märkligt agerande. En gång i tiden var Folkpartiet ett parti som hade känsla för stämningarna i lärarkåren. Men tydligen gäller dessa gamla sanningar inte 2015.
I dag tvekar inte FP-ledaren att gå emot vad nästan hela lärarprofessionen säger. Björklund förefaller att vara beredd att driva sitt krav in absurdum – stick i stäv med forskning, remissinstanser och erfarenheter.
Likt Don Quijote fortsätter han att svinga sin lans mot väderkvarnar.
Björklund och alliansen ser givetvis en chans att ge den rödgröna regeringen en knäpp på näsan. Det borgerliga förslaget om betyg från årskurs 4 har stöd av SD.
Men det är allvarligt när skolan bara blir ett partipolitiskt tillhygge, och när det saknas känsla för lärare och elever.
Eller som det uttrycks av forskarna i DN: ”Den svenska skolans politiska nutidshistoria erbjuder tillräckligt många avskräckande exempel på vad som kan hända när snabba förändringar utan stöd i forskningen genomförs.”
Det är ord som borde leda till en stund av begrundan och reflektion även på den borgerliga kanten.
Den svenska skolan skulle tjäna på att regerings- och allianspartierna enas om en bred och långsiktig överenskommelse.
Låt oss slippa dagens förenklade skyttegravskrig!