Matsuccén som ger eko
En grön våg sveper fram i landets matbutiker. - Har ni Kravmjölk? undrar någon.- Är morötterna ekologiska? undrar en annan.Under de fem första månaderna i år ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 49 procent hos Coop, som är marknadsledande inom det området i den svenska handeln. Ica ökade i fjol försäljningen av ekoprodukter med 28 procent.
Foto: Fotograf saknas!
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
- Den enorma efterfrågan, vilken affärsmöjlighet! säger Isabel Moretti som arbetar med att utveckla ekologisk produktion vid Lantbrukarnas Riksförbund. Hon vill att organisationen ska tala mer om fördelarna med ekologisk odling och ser stora utvecklingsmöjligheter.
Det bör finnas goda chanser att ekologisk produkter blir en ännu större succé på exportmarknaden. Många vill se alternativ till biffar från köttfabriker och sallad från besprutade land.
Efterfrågan på ekoprodukter visar också att konsumenterna inte alltid är hjälplösa offer för de stora matjättarnas strategi.
När Anna i Boden propsar på att hennes butik ska ta hem ekologiska ägg och när Arvo i Kiruna väljer ekomüsli bidrar de till att förändra produktionssätt och skona vår enda jord. Den företagsstrateg som inte väljer en miljövänlig linje är lika fel ute som en julgransförsäljare i juli. Ekologiska ställningstaganden tvingar fram ekonomiska förändringar.
Men den som handlar kan också på andra sätt bidra till en positiv utveckling. Spana efter Rättvisemärket. Det handlar om att ge arbetare och odlare bra villkor och långsiktiga avtal. "Rättvisemärkt handlar inte bara om att få en bättre ekonomisk situation. Kriterierna främjar också demokratin, organisationsrätten samt miljöhänsyn i produktionen. Barnarbete och diskriminering motverkas", som det står på organisationens hemsida.
Kaffe är ett bra exempel på den förändring som skett. Länge fanns det ett smalt utbud av Rättvisemärkt kaffe. Det var för många en hård kamp: ska jag välja med hjärtat eller smaklökarna? Nu är det ett enormt utbud av Rättvisemärkt. Det finns olika kaffemärken och varierande smaker.
Moderata Borås Tidning klagar i en ledare på Rättvisemärkt utifrån en dogmatisk nyliberal utgångspunkt. Allt som inte handlar om klassiskt företagande (typ Cocacola) är uppenbarligen suspekt för en del bokstavstroende.
Problemen i tredje världen är att att det sker en rovdrift på människor och miljö. Det handlar om arbetare på plantager som mördas för att de går med i facket. Det handlar om regnskogar som skövlas och miljögifter som förgiftar anställda. I denna värld ser moderattidningen Rättvisemärkningen som det stora problemet. Det är samma stollehöger som varnade för det barbari som skulle utbryta om man införde allmän rösträtt och det träsk som väntade om man satsade på semester.