Ministern måste lyssna

LEDARE2013-10-14 04:01
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

I dag arrangeras en logistikdag i Kulturens hus i Luleå. Bakom arrangemanget står Sveriges Byggindustrier, Svenska Teknik&Designföretagen, Sveriges Åkeriföretag samt Norrbottens Handelskammare.

En av de medverkande är infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Jag hoppas att hon har sett de senaste veckornas rubriker i länstidningarna innan hon tog flyget norrut.

Det finns en besvikelse inom både politik och näringsliv över hur statsmakterna hanterar vägar och järnvägar i norra Sverige.

I en debattartikel i NSD 11 september pekade kommunalråden i Luleå, Kiruna och Gällivare på vikten av effektivare transportsystem i Norrbotten. De skrev bland annat:

”En upprustning av E 10 är nödvändig, av både transport- och trafiksäkerhetsskäl. Ett dubbelspår på Malmbanan skulle öka säkerheten för industrin och förkorta restiderna inom länet. Tillsammans med en Norrbottniabana skulle järnvägen kunna vara den snabba, säkra och miljövänliga pulsåder som vårt län behöver för att fortsätta utvecklas och växa.”

Men tyvärr får Norrbotten och övriga delar av Norrland en styvmoderlig behandling i Trafikverkets förslag till transportplan, som ska gälla till 2025.

I en krönika i NSD 19 september visade Andreas Lind, vd för Norrbottens handelskammare, att norra Sverige bara får smulor.

”Våra fyra nordligaste län utgör exakt 50,01 procent av Sveriges yta. I den kommande planen ser dessa län ut att få ynka 3,4 procent”, skrev Lind.

Det är förskräckliga siffror. Om LKAB, SSAB, skogsindustrin, besöksnäringen och andra delar av näringslivet ska kunna fortsätta att leverera inkomster till Sverige så krävs det fungerande vägar, järnvägar, hamnar, broar, flyg m m.

Det krävs helt enkelt större satsningar än de som finns i förslaget till transportplan.

Sådana investeringar har dessutom alla förutsättningar att bli lönsamma för statskassan och svensk samhällsekonomi.

- Den statliga gruvjätten LKAB levererar redan mångmiljardbelopp till statskassan. Dessa inkomster kan bli ännu större, om Malmbanan byggs ut och LKAB tillåts att genomföra sin planerade expansion.

- 2012 gav skogen ett exportnetto på 129 miljarder kronor. Om skogsindustrin ska kunna fortsätta att generera sådana inkomster krävs bland annat bättre tjälsäkring av skogsbilvägar och en uppgradering av den hårt trafikerade E10:an.

- Längs Norrlandskusten ligger ett antal tunga industripjäser - SSAB i Luleå, Boliden i Skellefteå, Billerud i Karlsborg, Kappa Kraftliner och SCA i Piteå. Om de ska kunna fortsätta att vara starka och konkurrenskraftiga så behövs Norrbotniabanan.

”Nu ligger bollen hos regeringen”, sa en företrädare för Trafikverket i NSD 5 oktober.

Så är det. Det är regeringen som tar det slutgiltiga beslutet om transportplanen våren 2014.

Därför har Catharina Elmsäter-Svärd all anledning att lyssna och ta till sig kraven under måndagens logistikdag i Kulturens hus.

Det räcker inte att statsråden gör artighetsvisiter i Norrbotten för att kolla på expansionen i gruvnäringen, Facebook-hallen i Luleå eller trädhotellet i Harads.

Om den goda utvecklingen ska hålla sig så krävs även att regering och riksdag bidrar till en bättre infrastruktur i norr.