Nödvändig manifestation

HÄR STANNAR SVERIGE. På lördag genomför folkrörelsen ”Här stannar Sverige” en manifestation på flera orter i Norden – däribland Luleå.

HÄR STANNAR SVERIGE. På lördag genomför folkrörelsen ”Här stannar Sverige” en manifestation på flera orter i Norden – däribland Luleå.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

LEDARE2015-06-02 22:01
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

SVT:s ”Uppdrag granskning” och tidningen Transportarbetaren har i flera reportage visat hur billig utländsk arbetskraft utnyttjas för att dumpa löner och sociala villkor i åkerinäringen.

Det handlar om anställningsvillkor som ligger långt under svensk kollektivavtalsstandard.

Nu växer kritiken mot utvecklingen. Åkare och lastbilschaufförer runtom i hela Sverige reagerar och agerar.

Lördag 6 juni genomför folkrörelsen ”Här stannar Sverige” en manifestation på flera orter i Norden – bland annat i Luleå.

”Vi vill att politiker tar krafttag mot laglösheten på vägarna både trafiksäkerhetsmässigt och ur konkurrenshänseende”, skriver arrangörerna i ett upprop.

Fler än lastbilschaufförerna borde se farorna.

Dels handlar det om svenska jobb. Den osunda konkurrensen slår undan benen för schyssta åkeriföretag som följer svenska lagar och avtal.

Dels bidrar det till ökad osäkerhet och större olycksrisker för alla trafikanter. Outbildade förare i tunga fordon utgör en fara för all trafik.

Riksdagens trafikutskott har tagit ett par initiativ för att skapa bättre ordning på vägarna.

För det första införs en sanktionsavgift mot utländska bilar som bryter mot de så kallade cabotageeglerna. I dag får en utländsk bil köra tre transporter under sju dagar innan den måste lämna landet. Men många bryter mot reglerna utan att samhället reagerar. En ordentlig sanktionsavgift leder förhoppningsvis till att det blir bättre efterlevnad av regelverket.

För det andra ska det bli möjligt att låsa fast yrkestrafik som inte följer lagen, till exempel vid brott mot kör- och vilotider. Ett första steg är att möjliggöra så kallade klampning i ett dygn. Utskottet vill dessutom att regeringen utreder om det är möjligt att låsa fast fordon längre tider än så.

Men det räcker inte med riksdagsbeslut. Det krävs tuffare tag även på EU-nivå.

Just nu bedriver ETF (Europeiska transportfederationen) en kampanj mot laglösheten och den sociala dumpingen i åkerinäringen.

Ambitionen är att försöka väcka EU-kommissionen och få igenom ändrade regler i hela EU.

”Arbetsvillkoren i det land som en chaufför arbetar i måste uppfyllas”, säger Lars Lindgren, som är ordförande i både ETF och svenska Transport.

Hoppingivande är att en del europeiska toppolitiker börjat engagera sig i frågan.

I mitten av december träffades ­svenske statsministern Stefan Löfven, Sigmar Gabriel, vice ­förbundskansler i Tyskland, och ­Werner Faymann, Österrikes förbundskansler, på SSU:s kursgård Bommersvik i Södermanland.

Det stora samtalsämnet för S-trion var villkoren på den europeiska arbetsmarknaden.

Vi får hoppas att samtalen leder till konkreta initiativ redan på EU-toppmötet 25-26 juni.

Hela Europa tjänar på att det är schyssta konkurrensvillkor och arbetsförhållanden i yrkestrafiken.