Alla nattåg till Norrbotten hotas – inget samhällsviktigt uppdrag

All nattågstrafik till Övre Norrland riskerar nedläggning. Uselt för klimatet och Norrbotten, men typiskt för en regering som inte ser vad som på riktigt är samhällsviktigt, skriver NSD:s politiska redaktör Veronica Palm. 

Beskedet om att ingen vill ta över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland innebär att all nattågstrafik på sträckan hotas av nedläggning.

Beskedet om att ingen vill ta över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland innebär att all nattågstrafik på sträckan hotas av nedläggning.

Foto: Adobe Stock

Ledare2025-06-25 00:01
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Sommarvärmen lyser med sin frånvaro, men det betyder inte att jordens överhettning har avstannat. 

2024 året nådde vi över den kritiska gränsen på en och en halv grad som Parisavtalet skulle hindra. Och i förra veckan fick vi beskedet om att utsläppen i Sverige ökar.

En trend av minskade utsläpp av växthusgaser i Sverige har brutits. Det är riktigt allvarligt. 

Effekterna av den klimatpåverkan som människan orsakat syns bland annat i vildare väder, naturkatastrofer och oförutsägbar livsmedelsproduktion.

I de norra delarna av landet sker förändringarna än snabbare. Det påverkar redan nu djur, natur och vårt sätt att leva här.

Under 2024 ökade Sveriges utsläpp av koldioxid med sju procent. 

Naturvårdsverket säger att det ”främst förklaras av att den sänkta reduktionsplikten medförde ökad användning av fossil diesel.” Vårt bilåkande alltså.

Nej, jag är inte dummare än att jag förstår att man behöver bilen i stora delar av vårt land. Men det går att använda politiken till att stimulera utveckling och produktion av bilar som ger mindre avtryck. 

Nu gör regeringen precis tvärtom och det ger också effekt – negativ effekt. 

Men det är inte bara bilarna vi behöver ställa om. Även de långväga resorna måste bli bättre. Hur vi transporterar oss är, vid sidan av bostäder och mat, den största faktorn för negativ klimatpåverkan. 

Tågresor är exempelvis betydligt mer miljövänliga än flygresor. Per passagerare och kilometer släpper det ut upp till 96,5 procent mindre skadliga växthusgaser.

Även här vill jag säga att jag fattar att man ibland behöver flyga inrikes när man bor längst upp i vårt avlånga land. Men tåget är i de allra flesta fall betydligt smidigare. Du slipper krånglet med flyg, transfer, säkerhetskontroll, väntan, trängsel och att hamna ända ute på Arlanda, om det är Stockholm man ska till.

Sedan SJ tog över tågen till Norrbotten i december har de också kunnat mäta en högre kundnöjdhet. Fler och fler vill åka tåg och väljer det när de kan. Just nattåg har ju också fördelen att man sover på dem. I princip tjänar man tid på att välja tåg. 

För någon vecka sedan kom besked om att ingen vill ta över nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland när SJ:s uppdrag löper ut vid årsskiftet. 

Trafikverket har haft ute sträckan för upphandling, men fått in noll anbud. All nattågstrafik till Övre Norrland riskerar nedläggning.

Varför? Vem vill inte köra den vackra och viktiga sträckan, kan man undra. 

Någon som inte vill gå med förlust, är det självklara svaret. 

Klimatgranskaren beskriver träffsäkert vad problemet är:

Till skillnad från statliga bolag som Swedavia, PostNord och Systembolaget, har SJ inte ett så kallat ”samhällsviktigt uppdrag”. Regeringen har ett vinstkrav på SJ, där bolagets avkastning på operativt kapital ska vara minst 7 procent per år.

Om vinstkravet skulle upphävas och SJ fick ett samhällsviktigt uppdrag, skulle SJ kunna ges ett regeringsuppdrag att upprätthålla och säkra tågförbindelser över hela landet, även på linjer som kanske inte är kommersiellt lönsamma, men som är viktiga för att samhället ska fungera.

Regeringen har tyvärr inte visat något intresse för en sådan lösning. Om det inte fattas ett aktivt beslut så riskerar nattågen att sluta rulla. 

Det är i och för sig en utveckling i linje med Sveriges usla klimatpolitisk. Men också något som går stick i stäv med den utveckling vi behöver.

För att du och jag ska kunna göra smarta val så måste de finnas val att göra.