Norrbotten nätverkar

ALMEDALEN. Kommunalrådet Niklas Nordström (S), Luleå, fick tillfälle att byta några ord med handelsminister Ewa Björling (M) i Almedalen. Måndagens Norrbottensseminarium i Visby lockade ungefär 60 deltagare.

ALMEDALEN. Kommunalrådet Niklas Nordström (S), Luleå, fick tillfälle att byta några ord med handelsminister Ewa Björling (M) i Almedalen. Måndagens Norrbottensseminarium i Visby lockade ungefär 60 deltagare.

Foto: PRIVAT

LEDARE2014-06-30 22:01
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Den som bor i Norrbotten är väl medveten om länets betydelse. Malmen, skogen, vattenkraften, turismen och andra näringar genererar mångmiljardbelopp till svensk samhällsekonomi.

Faktum är att bara Stockholm har högre bruttoregionprodukt per invånare (BRP/capita) än Norrbotten!

Under de kommande åren kommer det dessutom att investeras ytterligare cirka 200 miljarder kronor i gruvor, industrier, vindkraft, datacenter, rymdbolag, turism och annat.

Men tyvärr hänger statsmakterna inte med i svängarna.

Infrastrukturinvesteringarna är eftersatta och regeringens infrastrukturplan för perioden 2014-2025 ger inget hopp om förändring.

Det hämmar utvecklingen och skadar näringslivets konkurrenskraft.

Ett exempel: Enligt en rapport från Kungliga Tekniska Högskolan förlorar svensk industri omkring 1,5 miljarder kronor varje år på grund av dåliga järnvägstransporter.

Enbart ståljätten SSAB beräknas förlora 120 miljoner kronor per år på grund av nedslitna järnvägar och bristande underhåll.

Detta är också bakgrunden till de återkommande kraven på större infrastrukturinvesteringar i norr.

Det handlar inte om sysselsättningsprojekt för att hålla en döende glesbygd under armarna, utan om tillväxtsatsningar som stärker näringslivet och är bra för hela Sverige.

Men det räcker inte med att vi tjatar om det i Kiruna och Luleå. Länet har bara 2,7 procent av landets befolkning och 9 av riksdagens 349 ledamöter.

Följaktligen gäller det att övertyga även sörlänningar och stockholmare.

Fler måste bli medvetna om att det spelar roll för hela Sverige hur det går med Luleå hamn, Norrbotniabanan, E10 och Malmbanan.

Det är också skälet till att Norrbotten arrangerar seminarier och har bestämt sig för att höras och synas under Almedalsveckan i Visby.

”Som arena är Almedalsveckan otroligt effektiv när man vill åstadkomma möten med centrala personer inom politik, myndigheter och näringsliv”, säger S-kommunalrådet Niklas Nordström, Luleå.

Under Almedalsveckan har Nordström planerat in möten med bland andra Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.

Det är välkomna initiativ. Norrbotten måste nätverka, trycka på, bilda opinion och skaffa sig fler allierade, om det ska bli några större infrastrukturinvesteringar i länet.