Positiva besked för norra Sverige

NATIONELL PLAN. Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör, överlämnade Trafikverkets förslag till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) under torsdagen.

NATIONELL PLAN. Lena Erixon, Trafikverkets generaldirektör, överlämnade Trafikverkets förslag till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) under torsdagen.

Foto: Henrik Montgomery/TT

LEDARE2017-08-31 14:36
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Trafikverkets förslag till infrastrukturplan för perioden 2018-2029, som presenterades vid en presskonferens under torsdagen, innehåller fler positiva besked för norra Sverige.

Viktiga projekt som Malmporten, Malmbanan och Norrbotniabanan finns med i framtidsplanen.

Åtgärder föreslås också på E4 och E10 i regionen, enligt ett pressmeddelande. Bland annat tillskjuts medel för bygget av en ny E4-bro över Kalix älv.

Nu ska planen remissbehandlas till mitten av december. Sedan fastställs den slutgiltigt av den rödgröna regeringen under våren 2018.

Det är dock svårt att tro att det kommer att bli några radikala förändringar jämfört med Trafikverkets förslag.

Det ligger väl i linje med regeringen Löfvens klart uttalade ambition att stärka förutsättningarna för utveckling i hela landet.

Helt följdriktigt välkomnas förslaget även av regionens politiker.

”Dessa satsningar i Norrbottens transportinfrastruktur är nödvändiga, inte bara för länet, utan även för Sverige och Europas utveckling och tillväxt”, framhåller regionrådet Maria Stenberg (S).

Så är det. Norrbotten är en viktig del av Sveriges ekonomi. De tunga industrierna och besöksnäringen genererar fina inkomster. Sedan millennieskiftet har länet även haft en starkare tillväxt än riket i stort.

Numera är det bara Stockholm som har högre bruttoregionalprodukt per capita än Norrbotten.

Därför är det klok tillväxtpolitik att skapa bättre och effektivare kommunikationer för både folk och företag i norra Sverige.