För några år sedan skrev jag om hur arbetarrörelsen tog fram utvecklingsplanen för Norrbotten under åren 1981-82. Då fick jag ett mejl från Håkan Isaksson i Gammelstad. Artikeln väckte minnen hos honom.
”Den påminner mig om ett avsnitt i utvecklingsplanen, ny flygstation vid Luleå flygstation. Den historien är ett exempel på hur en S-regering uppfyller ett av sina vallöften”, berättade Isaksson.
Håkan Isaksson anställdes som flygstationschef i Luleå våren 1981 och var aktiv i det socialdemokratiska partiet.
”Som medlem i arbetarekommunen fick jag vid ett möte i stadsdelsföreningen i Gammelstad tillfälle att lämna synpunkter på utvecklingsplanens avsnitt om flygstationen”, skrev han.
I Första Maj-tåget 1982 gick han med skylten ”Bygg ny flygterminal”. Isaksson fanns även på plats vid Olof Palmes klassiska valmöte i sporthallen i Luleå 13 september samma år.
I sitt mejl berättade Håkan Isaksson om spelet bakom kulisserna.
”Den borgerliga regeringen hade tidigare uppdragit till Luftfartsverket att i stället planera för en begränsad utbyggnad i det gamla flygstationsområdet, men i Luftfartsverket insåg vi att det skulle vara att gräva ned pengarna i sanden till ingen nytta”, skrev han.
Verket fortsatte därför projekteringen för det nya området – stick i stäv med den borgerliga regeringens uppdrag – för att möjliggöra en snabb byggstart efter ett eventuellt regeringsskifte 1982.
Så blev det också. Nye kommunikationsministern Curt Boström (S) tillstyrkte investeringsbeslutet i november 1982.
I februari 1983 var det byggstart. 1 november 1984 stod den nya stationen klar.
”Förmodligen är vår ohörsamhet i Luftfartsverket mot den dåvarande borgerliga regeringen preskriberad och historien om flygstationens tillkomst kan berättas”, konstaterade Håkan Isaksson i sitt mejl.
Under alla förhållanden var det klokt och framsynt att bygga en ny flygterminal istället för att göra en begränsad utbyggnad, som den borgerliga regeringen ville.
Statistiken talar i alla fall ett tydligt språk. Under 1980-talet fördubblades antalet flygpassagerare i Luleå från en halv miljon till en miljon passagerare.
Numera är Luleå landets femte största flygplats med nästan 1,2 miljoner passagerare.
En sådan expansion hade inte varit möjligt om det bara blivit en mindre ombyggnation av den gamla flygstationen.
Det säger något om vilken långsiktig regional betydelse som besluten i regering och riksdag har.
Boströms och S-regeringens beslut om investeringen i en ny flygterminal i november 1982 är till glädje för Norrbotten fortfarande 35 år senare.
Historien om flygterminalen är även ett fint exempel på hur den regionalpolitiska stenen kan – och bör – dras. Det var inte gapig demonstrations- eller plakatpolitik som gav resultat.
De regionala politikerna presenterade egna förslag, uppvaktade, argumenterade lugnt och sakligt, presenterade fakta och argument. Till sist vann de gehör och stöd.
I längden är det en mer framgångsrik strategi än att ständigt mullra, bullra och hytta med näven mot centralmakten, som vissa gör till sin politiska livsluft.