Ända sedan jag såg filmen "Rörelser" så skaver något i mig. Det skaver så som det ska efter en tankeväckande film.
"Rörelser" är den första långfilmen någonsin på meänkieli. Man kan beskriva den som en milstolpe som ger den nedtystade minoriteten en röst.
Den är regisserad av Tornedalingen Jon Blåhed och har inspirerats av Bengt Pohjanens bok Dagning; röd! från 1988.
Både boken och filmen handlar om Korpelarrörelsen i trettiotalets Tornedalen.
Redan i första scenen vaggas publiken in i frihetskänslan. I fågelperspektiv flyger vi över mossgröna skogar och djupblåa älvar.
För att landa i en isolerad by i utanför Pajala. Där ber skallmätarna från Uppsalas rasbiologiska institut Tornedalsbarnen att klä av sig.
Frihetskämpen Teodor gör motstånd mot Uppsalas maktmän, men innan vi vet ordet av leder han in Tornedalingarna i religiös extas, sexuellt förtryck och spritfester. För deras frihets skull.
Sektmedlemmarna jublar och tårarna porlar ner för svettiga kinder medans de dansar sig in i trans.
Jag gottar mig i synden och skammen. Det är spännande med sekter. Och som sektmedlemmarna vill man ju verkligen inte bli.
Det lustfyllda förvandlas plötsligt om till magknip.
Mitt undermedvetna knackar på och undrar: "Är det inte dags för lite självrannsakan, Clara?"
Jo kanske.
Det är ju korkat av mig att tänka "Gud vad sjukt de levde för 100 år sedan". Verklighetsfrånvänt att tillskriva dessa händelser ett svunnet Sverige.
För samma sak ser vi ju idag. Korpelarrörelsen kan vara slående lik TikTok.
Sökandet efter alternativa sanningar
Det är lätt att skratta åt Korpelarrörelsens sektmedlemmar som står i snön, blickandes mot himlen i väntan på att en kristallark ska plocka upp dem och åka till Palestina. Men är det så långt ifrån kristallhetsen, konspirationsteorier, numerologi och annat jox på TikTok? En siffra förklarar din verklighet, sägs det. Och om du bara "manifesterar" det, så kommer allting du vill att hända.
Galna maktmän styr vad frihet ska vara
Ju mer sektledarden Teodor super, knullar och härjar runt, desto perversare blir hans manliga extas. Väldigt likt TikTok kungen Andrew Tates "manosfär". En värld och ett nätverk av onlinegemenskaper som främjar kvinnohat och sprider en överdriven syn på traditionell manlighet. Rörelsen och Andrew själv har kopplats till verkliga våldshandlingar, prostitution och människohandel och är minst sagt ett samhällshot. Och likt Andrew Tate konsumerar Teodor kvinnor som varor. Allt yngre. För ju äldre de blir, desto mer värdelösa och ointressanta.
Viljan att bekräftas av det man föraktar
Teodors fru Rakel gråter i tysthet när hon ser honom förgripa sig på unga flickor. Kvinnlig sexualitet är lika långt bort som kristallarken. Och ironiskt nog vill kvinnorna ändå falla Teodor i smaken och vara honom till lags. Hans bekräftelse är högsta målet. Trots att man känner en inre glöd och ett motstånd hos henne, så förblir Rakel mjuk och tyst, sköter hushållet och barnomsorgen. Precis så som det förmedlas till unga kvinnor idag på TikTok. Var en "Tradwife", "Pick me girl" eller "Soft girl". Mjuk, len och fin. Perfekt hy och smal kropp. Tjejer och kvinnor ska inte ha behov – de ska nicka och tillfredsställa andras.
Det handlar om den oändliga längtan efter mening, kontroll och tillhörighet.
Men låt oss inte oroa oss.
- Teodor är trots allt bara en figur från 1930-talet.
- Dagens unga män som predikar hat och förakt på sociala medier - de skämtar ju bara.
- Kvinnor som anpassar sig till förtryck gör det ju av fri vilja.
- Konspirationsteorier som sprids som löpeld är faktiskt ganska harmlöst underhållande.
- Och snart kommer kristallarken och hämtar oss.
Eller?