2008 lanserades musiktjänsten Spotify av de svenska innovatörerna och entreprenörerna Daniel Ek och Martin Lorentzon. Satsningen blev en framgångssaga och Spotify har numera särställning i världen när det gäller att strömma/streama musik och andra ljudtjänster.
Tyvärr finns dock ett och annat att säga om hur Spotify förhåller sig till kollektivavtal och fackliga rättigheter.
När Spotify i början av året varslade om uppsägningar av 600 arbetstagare bildade de anställda en fackklubb. Tre fackförbund – Unionen, Akavia och Sveriges Ingenjörer – gick då ut och krävde att bolaget skulle sluta kollektivavtal.
Kort därpå inleddes också förhandlingar. Men för ungefär en månad sedan avslutades samtalen. Företaget anser nämligen – efter "noggrant övervägande" – att ett kollektivavtal inte ger något mervärde för de anställda!
Om detta kan man säga ett par saker.
För det första är det anmärkningsvärt att bolagsledningen gör sig till talesperson för de anställda. Det borde väl rimligen vara arbetstagarna och deras företrädare som avgör vad som är bäst för dem.
För det andra utgör kollektivavtalen aldrig ett tak för löner och andra förmåner. De fungerar bara som ett golv. Det finns inget som hindrar Spotify och andra arbetsgivare från att ha mer generösa villkor än de som finns i kollektivavtalen.
Det finns dessutom skäl att påminna om att kollektivavtalsmodellen tjänar Sverige och svenska företag mycket väl. Det har stor betydelse att fack och arbetsgivare gemensamt kommit överens om vilka spelregler som ska gälla på arbetsmarknaden.
Vid en internationell jämförelse har Sverige också få och små arbetsmarknadskonflikter. Trots att Sverige har den klart största arbetsmarknaden i Norden, har vi betydligt färre antal förlorade arbetsdagar per år till följd av strejker och lockouter än jämförbara länder som Norge, Finland och Norge.
Därför borde även ett stort och tongivande företag som Spotify se värdet av kollektivavtal och goda relationer med fackföreningsrörelsen.
Utan kollektivavtal riskerar Sverige att få en mer stökig och orosfylld arbetsmarknad, vilket inte gagnar någon, allra minst näringslivet.
Sveriges Ingenjörer hoppas fortfarande att Spotify ska komma till insikt och återvända till förhandlingsbordet.
“Även om det är beklagligt att vi med denna förhandlingsrunda inte lyckades nå fram så kvarstår vår vilja att hitta lösningar för att företaget ska ingå kollektivavtal”, säger Camilla Frankelius, fackförbundets förhandlingschef, till webbtidningen Breakit.
Om Spotify vill framstå som ett schysst, modernt och ansvarstagande bolag gör företagsledningen klokt i att ta emot denna utsträckta hand.