Staten måste ta ansvar

SJÖFARTEN. Satsningen på Luleå hamn är inte bara en regional angelägenhet. Den har också nationell betydelse.?

SJÖFARTEN. Satsningen på Luleå hamn är inte bara en regional angelägenhet. Den har också nationell betydelse.?

Foto: Lars-Göran Norlin

LEDARE2015-03-12 22:01
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Ett resultat av fjolårets norrbottniska minglande och nätverkande i Almedalen blev beslutet att arrangera en stor sjöfartsdag i Luleå.

Under fredagen genomförs seminarieövningen.

Företrädare för regeringen, Sjöfartsverket, Redareföreningen, enskilda företag och andra intresserade har lockats till Clarion Sense Hotell för att diskutera sjöfartens betydelse för norra Sverige.

Det blir ett fint tillfälle att lyfta vikten av muddring och investeringar i Luleå hamn – projektet som kallas ”Malmporten”.

Det är av betydelse inte bara för Norrbotten och länets näringsliv. Det har nationell betydelse att Luleå hamn kan utvecklas.

”Staten och EU måste ta ett huvudansvar för utbyggnaden av Luleå hamn”, konstaterar helt riktigt Niklas Nordström, vice ordförande i kommunstyrelsen i Luleå.

Luleå hamn är en av Sveriges fem största hamnar. Därifrån skeppas mängder av järn och stål från basnäringarna men även produkter från andra företag.

Den planerade utbyggnaden av Luleå hamn spelar således stor roll för industrins konkurrenskraft och landets exportinkomster.

Investeringen skulle möjliggöra att hamnen under sommartid kan ta emot fartyg som kan lasta upp till 200 000 ton mot dagens maximala 55 000 ton.

Det är bra för näringslivet men vore även en ren vinst för miljön i Bottenviken. Större fartyg innebär lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp per transporterat ton gods.

Under Fredrik Reinfeldts år i regeringskansliet var utskeppningen av järn och stål inte den mest prioriterade frågan.

Den borgerliga regeringschefen markerade tvärtom direkt okunskap om svensk industri när han stod på World Economic Forum i Davos 2012 och snackade om industrijobben i Sverige som ”basically gone” – i praktiken försvunna! 550 000 anställda i svensk industrin fanns tydligen inte Fredrik Reinfeldts sinnevärld!

Den nye statsministern Stefan Löfven, med lång och gedigen bakgrund inom industrin, har rimligen en annan syn.

Han borde förstå vikten av att tillgodose industrins transportbehov ­- exempelvis genom att bidra till utbyggnaden av hamnen i Luleå.

Det är en framtidssatsning med stor betydelse för LKAB och andra tunga industriföretag i norra Sverige.