Ta det lugnt i trafiken!

Midsommar är en av årets mest olycksdrabbade helger. "I år beräknas sex-åtta personer dödas och 300 skadas svårt under midsommarhelgen", skriver Motormännens tidning Motor som granskat olycksstatistiken.

Midsommar är en av årets mest olycksdrabbade helger. "I år beräknas sex-åtta personer dödas och 300 skadas svårt under midsommarhelgen", skriver Motormännens tidning Motor som granskat olycksstatistiken.

Foto: JESSICA GOW / SCANPIX

LEDARE2013-06-20 07:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

I dag eller i morgon sätter sig många i bilen för att bege sig till årets midsommarfirande. Siktet är inställt på en helg med god mat, glädje och gemenskap.

Men det är klokt att ta det lugnt i trafiken. Midsommar är en av årets mest olycksdrabbade helger.

”I år beräknas sex-åtta personer dödas och 300 skadas svårt under midsommarhelgen”, skriver Motormännens tidning Motor som granskat olycksstatistiken.

Mycket handlar givetvis om den enskilde bilisten. Trafiken blir säkrare om alla följer hastighetsgränserna, undviker stress och inte dricker alkohol i samband med bilkörning.

Men samhällets insatser spelar också roll.

När riksdagen tog beslutet om nollvisionen 1997 var det många som raljerade. Men offensiven för ökad trafiksäkerhet gav resultat. Dödstalen har gått ned.

Trafikverket framhåller satsningen på mitträcken och vajrar för att skilja trafiken åt som den enskilt viktigaste åtgärden.

Över hundra mil av vajerräcken byggdes under förra decenniet. Det minskade de livsfarliga omkörnings- och mötesolyckorna drastiskt.

Resultaten är tydliga i statistiken. Under 1980-talet dog 700-800 personer varje år i trafiken.

Numera dör cirka 300 personer i trafiken varje år. 2012 omkom 296 personer.

Det är 296 för många, men det är faktiskt den näst lägsta siffran sedan 1940-talet.

Men det finns massor kvar att göra. Nästan alla högfartsvägar i Stockholmsområdet har försetts med någon typ av mitträcke.

Men i övriga delar av landet ser det inte lika bra ut.

I norra Sverige saknar 60-70 procent av högfartsvägarna separering av mötande trafik.

I många fall handlar det visserligen om glest trafikerade vägar. Men det finns tungt trafikerade vägar i norr som är eftersatta, exempelvis den olycksdrabbade E10 mellan Töre och Kiruna samt delar av sträckorna Luleå-Piteå och Boden-Luleå.

Därför finns inga skäl att minska på ambitionerna. Satsningar på fler sträckor med separerade körbanor och ökad trafiksäkerhet borde vara en högt prioriterad fråga i regeringens höstbudget.

Det är investering som kommer att betala sig snabbt i form av färre trafikdöda och minskat mänskligt lidande.