Nyligen utsågs Luleås blivande kommunalråd Niklas Nordström till ny ordförande i intresseorganisationen Svenskt Flyg.
Det finns att göra för honom.
Dålig lönsamhet, urholkade statsbidrag och nya EU-regler gör att flera lokala och regionala flygplatser riskerar att slås ut.
Det finns anledning till oro i Arvidsjaur, Gällivare, Pajala och andra glesbygdskommuner med egen flygplats.
Ponera att flygplatsen i Arvidsjaur försvinner. I så fall skulle det bli ett hårt slag för både besöksnäringen, den militära verksamheten och biltestföretagen i regionen. Många lokala entreprenörer drabbas.
Staten bidrar fortfarande till småflygplatserna. Men problemet är att statsbidraget har legat still i tio år. Samtidigt har kostnaderna för personal, drift och underhåll stigit i oförminskad takt.
Det betyder att statsbidraget mist sitt tidigare värde.
För små utsatta kommuner är det inte heller lätt att hosta upp egna pengar till flygplatserna.
Kommunalråden i Norrlands inland får redan vända på varenda krona.
Man kan givetvis föra en diskussion om hur många flygplatser det ska finnas i vårt avlånga land. Men det finns tillväxt- och näringspolitiska argument för att det finns flygplatser även i orter som Hemavan och Sveg.
Det finns en potential att utveckla fjällturism, nya gruvor, testverksamhet i kyligt klimat, skogsbruk, vindkraft och annan verksamhet i Norrlands inland.
All tillväxt sker inte runt Arenastaden i Solna.
Det behövs fungerande infrastruktur för att ta tillvara tillväxtmöjligheterna även i landets glesbebyggda områden.