Tänk om, sponsorer!

INGEN JÄMSTÄLLDHET. Northland Basket spelar SM-final i princip varje år och drar massor av publik.  Men av sponsringsintäkterna på elitnivå får kvinnor bara cirka 10-20 procent av de medel som investeras.

INGEN JÄMSTÄLLDHET. Northland Basket spelar SM-final i princip varje år och drar massor av publik. Men av sponsringsintäkterna på elitnivå får kvinnor bara cirka 10-20 procent av de medel som investeras.

Foto: Petra Isaksson

LEDARE2015-04-23 21:42
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Tankesmedjan Idrottsekonomiskt Centrum uppskattar kvinnors andel av svensk idrotts totala resurser till 20-30 procent.

Av sponsringsintäkterna på elitnivå får kvinnor cirka 10-20 procent av de medel som investeras varje år.

Norrbotten är inget undantag. Den stora delen av sponsorkakan går till herrarna i Luleå Hockey och LF Basket.

Damelitlag – som Northland Basket och Piteå IF:s allsvenska fotbollslag – får en mindre del.

Northlands framgångsrika lag rör sig med småpengar i jämförelse med de manliga ishockeyspelarna i samma stad.

En duktig Northlandspelare kan ligga runt 20 000 kronor i månadslön.

I Luleå Hockey finns spelare som tjänar omkring 200 000 kronor i månaden – tio gånger mer!

Jag tror inte på millimeterrättvisa i elitsammanhang. Sponsorerna vill ha publikintresse och massmedialt genomslag.

Det gör att pengarna söker sig till sporter med stor exponering.

Men jag vill hävda att dagens skillnader är orimliga och grovt oproportionerliga.

Northland Basket – till exempel – behöver inte ta på sig offerkoftan.

Laget drar massor av publik i grundserien och extremt många åskådare till sina slutspelsmatcher.

Inget annat svenskt damlag (oavsett vilken idrott vi talar om) har en lika stor och trogen publik.

Laget står dessutom för värden som många moderna och framtidsinriktade företag har på sin agenda – mångfald, tolerans, integration och jämställdhet.

Till det ska läggas att spelarna är fina förebilder. Ingen Northlandspelare har skapat rubriker genom krogbråk och fylleskandaler.

Men trots allt detta går Northland, liksom annan damidrott, varje år en tuff match när de ska göra affärer med eventuella sponsorer.

Gamla manliga maktstrukturer är fortfarande starka. Männen, som sitter på pengarna, sponsrar av tradition manliga idrotter.

Det är dags för banker, fastighetsägare, husfabrikanter, försäkringsbolag, medieföretag och andra delar av näringslivet att börja tänka i nya banor.

Det kan knappast vara en kommersiell nackdel att förknippas med ett basketlag som spelar SM-final i princip varje år och sprider så otroligt mycket glädje i Norrbotten.