Tree Hotel inget för Svenskt Näringsliv?

Årets Almedalsvecka har dragit igång. Politiker, journalister, PR-konsulter och opinionsbildare samlas till sommarkollo i Visby. Men striden om årets dummaste idé är avgjord på förhand. Svenskt Näringsliv vill att de som studerar konst och humaniora ska få lägre studiebidrag - i avskräckande syfte.

Ledare2011-07-05 06:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.

Tree Hotel i Harads har snabbt blivit känt som världens mest exklusiva hotellupplevelse. Gästerna sover uppe bland trädkronorna, i unika trädrum ritade av framstående arkitekter. Sedan invigningen för ett år sedan har världens främsta magasin självmant skrivit om Tree Hotel. Det uppskattade reklamvärdet av artiklarna är över 200 miljoner kronor.

Inspirationen till Tree Hotel kommer från Jonas Selberg Augustsens film "Trädälskaren". Den handlar om tre män som får nog av staden och åker till Harads för att bygga en träkoja och filosofera över de stora frågorna. Tree Hotels nyckel till framgång är kombinationen av konst, design och arkitektur.

Det brukar kallas kreativa näringar - och är inget som Svenskt Näringsliv vill att unga människor ska satsa på. För att avskräcka studenter från att läsa "sådant som inte ger några jobb" vill näringslivsorganisationen sänka studiebidraget för konstnärliga och humanistiska utbildningar.

Svenskt Näringsliv tycker alltså att Britta Jonsson Lindvall, småföretagaren i Harads, gjorde fel som valde att förverkliga sin dröm om Tree Hotel? Konstnärssjälarna bakom projektet borde alltså ha avskräckts från att förkovra sig? Någon annan slutsats går inte att dra av Svenskt Näringslivs förslag.

Bildkonstnärernas Riksförbund meddelar att runt 70 procent av Sveriges form- och bildkonstnärer är egenföretagare.

Svenskt Näringsliv tycker alltså att de borde lägga ner sina företag och gå till arbetsförmedlingen
i stället?

Det är onekligen fascinerande med en näringslivsorganistion som verkar ogilla entreprenörer - människor som väljer att starta eget för att förverkliga sina affärsidéer och försörja sig själva.

Det finns så många frågor jag vill ställa till Svenskt Näringsliv.

Har ni glömt hela det svenska musik-, mode- och designundret? Är ni så fast i bilden av företagaren som en Krösus Sork att ni har blivit blinda för samhällsutvecklingen? Vem har låst in er i en föråldrad fabrik som missat att människors tekniska och kreativa förmågor måste förenas för framgång?

Jag försöker inleda en dialog med Svenskt Näringsliv på mikrobloggen Twitter.

Men se, det går inte. Näringslivsorganisationen har visserligen registrerat ett konto där, men aldrig använt det.

Någon från de kreativa näringarna borde lära Svenskt Näringsliv att använda sociala medier.

Så att de kan hänga med bättre i vad som händer och fatta att det är 2011 nu.