Alliansregeringen ska utse ”en förhandlingsperson som förutsättningslöst ska pröva förutsättningarna för en fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige”.
Det beskriver de borgerliga företrädarna i norr nu som en jätteframgång för Norrbotniabanan. Men jisses! Stopp och belägg!
Tror borgarna att folk i Norrbotten och Västerbotten är dumma i huvudet? Tror de att norrlänningar inte kan läsa innantill eller har glömt sin historia?
De borgerliga använde sig av exakt samma politiska mumbo-jumbo 2010. Även då gjorde regeringen en skrivelse med budskapet att Trafikverket skulle ”pröva förutsättningarna” för en medfinansiering.
Men inget skedde. I stället utarbetade regeringen och Trafikverket en infrastrukturplan för perioden 2014-2025 där Norrbotniabanan överhuvudtaget inte fanns nämnd!
Sanningen är att Norrbotniabanan är ett lågprioriterat projekt för den nuvarande regeringen.
Historien är talande. Direkt efter valet 2002 gav S-regeringen dåvarande Banverket uppdraget att utreda Norrbotniabanan.
2004 var utredningen klar och den visade att Norrrbotniabanan var samhällsekonomiskt lönsam.
I augusti 2006 meddelade dessutom tidigare infrastrukturministern Ulrica Messing (S) att första etappen skulle börja byggas senast 2010.
Det var grönt ljus för järnvägen under den röda regeringen.
Men sedan kom regeringsskiftet och Norrbotniabanan förvandlades till ett motorvägsbygge runt Stockholm.
Fredrik Reinfeldt från Täby hade helt enkelt andra prioriteringar.
Socialdemokraterna har dock aldrig tvekat om sitt engagemang för Norrbotniabanan. S-ledare har kommit och gått men alltid markerat stöd för projektet.
Mona Sahlin 2010, Håkan Juholt 2011 och nu Stefan Löfven – samtliga har gett skarpa besked om Norrbotniabanan.
”Vi vill påbörja bygget nästa mandatperiod”, sa Löfven när han talade vid S-upptakten i Skellefteå 25 januari i år.
Mot detta står borgarnas luddiga och till intet förpliktigande formuleringar om att ”pröva förutsättningarna”.
Det gör valet enkelt i höst.
Vi har upplevt åtta förlorade år med den borgerliga regeringen.
Nu är det hög tid att vi får en regering som bryr sig om järnvägen och utvecklingen även i norra Sverige.