Den svenska besöksnäringen omsatte 2013 hela 284,4 miljarder kronor och hade ett exportvärde på 106 miljarder kronor, enligt siffror från branschorganisationen Visita.
Det innebär att svensk besöksnäring står för sju procent av den totala exporten eller 20 procent av den totala tjänsteexporten.
”Redan i dag har besöksnäringen en stor ekonomisk betydelse för Sverige och det finns en stor potential att generera ännu mer jobb och tillväxt i framtiden. Det globala resandet förutspås öka rejält och de regioner som lyckas attrahera besökare kommer göra en god affär”, säger Eva Östling, vd för Visita, i ett pressmeddelande.
FN-organet UNWTO skriver i sin turismbarometer om en global tillväxt med fem procent. För Sveriges region, norra Europa, var tillväxten hela åtta procent.
Tillväxtverkets utvärdering av turistsommaren 2014 var också mycket glädjande.
Den visar att gästnätterna för juni, juli och augusti för första gången låg över 25 miljoner. Utländska besökare svarar för en stor del av ökningen.
Men det går inte att sitta still i båten och tro att turistströmmarna kommer till Sverige bara av sig själv. Det gäller att hela tiden vässa, utveckla och marknadsföra Sverige som besöksmål.
I dag satsar staten tillsammans med näringen cirka 240 miljoner kronor för att marknadsföra Sverige som besöksland.
Det är viktiga pengar. Men satsningen skulle behöva bli större för att bli jämförbar med övriga nordiska länder.
Enligt Visita skulle satsningen behöva öka till cirka 300-400 miljoner, varav staten skulle stå för cirka 150 miljoner kronor.
En sådan satsning borde bli en självklar del av den rödgröna vårbudgeten. Näringsminister Mikael Damberg och finansminister Magdalena Andersson får inte snåla.
Det är småpengar för statskassan men skulle vara en viktig insats för att lyfta jobb och företagande i den svenska besöksnäringen.