I en debattartikel i Dagens Nyheter 26 december 2021 pekade Katarina Nyberg Finn, styrelseordförande för Inlandsbanan AB, pÄ att det finns stora behov att förstÀrka Inlandsbanan för att kunna frakta vÀtgas som ett led i den gröna omstÀllningen i norra Sverige
Hon framhöll att Norrlands inland sannolikt har Europas bÀsta förutsÀttningar för förnyelsebar el och grön vÀtgas.
"Inlandsbanan, som strĂ€cker sig frĂ„n ÂKristinehamn i söder till GĂ€llivare i norr, ligger i nĂ€ra anslutning till bĂ„de vind- och vattenkraft. Med hjĂ€lp av ett containerbaserat system skulle större volymer vĂ€tgas kunna lagras och fraktas kostnadsÂeffektivt pĂ„ jĂ€rnvĂ€g samt att tĂ„gen ocksĂ„ skulle Âdrivas med vĂ€tgas. DĂ„ skulle hela Âlandet kunna fĂ„ tillgĂ„ng till grön vĂ€tgas Ă€ven pĂ„ platser dĂ€r elkapaciteten inte Ă€r tillrĂ€cklig för konkurrenskraftig vĂ€tgasproduktion", skrev hon bland annat.
I DN-artikeln skrev Nyberg Finn att det handlar om en investering i jÀrnvÀgen pÄ sammanlagt nio miljarder kr och att det skulle behövas ett regeringsbeslut om en delfinansiering pÄ tvÄ miljarder kr.
Snabbt gjorde Moderaterna kravet till en del av partiets politik inför valet 2022. NĂ€r Maria Stockhaus (M), trafikpolitisk talesperson och riksdagsledamot, besökte Inlandsbanans kontor i Ăstersund under valrörelsen utfĂ€rdade hon ett tydligt vallöfte.
Om Moderaterna vinner valet 11 september 2022 sÄ vill de att staten lÄnar nio miljarder kr för att rusta upp och investera i Inlandsbanan.
Det var ett uttalande som inte gick att missförstĂ„. Det var inga bör, kanske, eventuellt eller andra reservationer â och beskedet var dessutom mer lĂ„ngtgĂ„ende Ă€n Inlandsbanans eget krav.
Medan Inlandsbanans företrÀdare talade om en delfinansiering pÄ tvÄ miljarder kr sÄ utlovade Moderaterna att staten skulle lÄna upp hela (!) investeringen pÄ nio miljarder kr.
Nu â efter valet och nĂ€r Moderaterna har regeringsmakten â har emellertid detta skarpa vallöfte devalverats till luddigt tal om att det Ă€r en frĂ„ga som "partiet jobbar vidare med och behöver förankra hos sina samarbetspartners i regeringen".
Det Àr Ànnu för tidigt att tala om att Moderaterna svikit sin utfÀstelse om Inlandsbanan. Mandatperioden Àr fortfarande bara i sin linda. Men signalerna efter valet bÄdar tyvÀrr inte gott.
För att uttrycka sig snÀllt kÀnns det som att upprustningen av Inlandsbanan inte lÀngre har samma prioritet för Moderaterna som före valet.
Det kan bli Ă€nnu ett exempel pĂ„ hur regeringspartierna lovar runt men hĂ„ller tunt â och ytterligare ett trist uttryck för den omtalade Johan Pehrson-doktrinen, att man sĂ€ger en sak före valet men sedan gör man nĂ„got annat efter valet.