Lovar runt – hĂ„ller tunt?

Vad hÀnder med Moderaternas vallöfte om Inlandsbanan?

Inlandsbanan strÀcker sig genom vackra landskap frÄn GÀllivare i norr till Kristinehamn i söder.

Inlandsbanan strÀcker sig genom vackra landskap frÄn GÀllivare i norr till Kristinehamn i söder.

Foto: HÄkan Wike/Inlandsbanan AB

Ledare2023-05-19 06:01
Detta Àr en ledare. NSD:s ledarredaktion Àr socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvÀrderingar.

I en debattartikel i Dagens Nyheter 26 december 2021 pekade Katarina Nyberg Finn, styrelseordförande för Inlandsbanan AB, pÄ att det finns stora behov att förstÀrka Inlandsbanan för att kunna frakta vÀtgas som ett led i den gröna omstÀllningen i norra Sverige

Hon framhöll att Norrlands inland sannolikt har Europas bÀsta förutsÀttningar för förnyelsebar el och grön vÀtgas.

"Inlandsbanan, som strÀcker sig frÄn ­Kristinehamn i söder till GÀllivare i norr, ligger i nÀra anslutning till bÄde vind- och vattenkraft. Med hjÀlp av ett containerbaserat system skulle större volymer vÀtgas kunna lagras och fraktas kostnads­effektivt pÄ jÀrnvÀg samt att tÄgen ocksÄ skulle ­drivas med vÀtgas. DÄ skulle hela ­landet kunna fÄ tillgÄng till grön vÀtgas Àven pÄ platser dÀr elkapaciteten inte Àr tillrÀcklig för konkurrenskraftig vÀtgasproduktion", skrev hon bland annat.

I DN-artikeln skrev Nyberg Finn att det handlar om en investering i jĂ€rnvĂ€gen pĂ„ sammanlagt nio miljarder kr och att det skulle behövas ett regeringsbeslut om en delfinansiering pĂ„ tvĂ„ miljarder kr.  

Snabbt gjorde Moderaterna kravet till en del av partiets politik inför valet 2022. NĂ€r Maria Stockhaus (M), trafikpolitisk talesperson och riksdagsledamot, besökte Inlandsbanans kontor i Östersund under valrörelsen utfĂ€rdade hon ett tydligt vallöfte

Om Moderaterna vinner valet 11 september 2022 sÄ vill de att staten lÄnar nio miljarder kr för att rusta upp och investera i Inlandsbanan.

Det var ett uttalande som inte gick att missförstĂ„. Det var inga bör, kanske, eventuellt eller andra reservationer – och beskedet var dessutom mer lĂ„ngtgĂ„ende Ă€n Inlandsbanans eget krav.

Medan Inlandsbanans företrÀdare talade om en delfinansiering pÄ tvÄ miljarder kr sÄ utlovade Moderaterna att staten skulle lÄna upp hela (!) investeringen pÄ nio miljarder kr.

Nu – efter valet och nĂ€r Moderaterna har regeringsmakten – har emellertid detta skarpa vallöfte devalverats till luddigt tal om att det Ă€r en frĂ„ga som "partiet jobbar vidare med och behöver förankra hos sina samarbetspartners i regeringen".

Det Ă€r Ă€nnu för tidigt att tala om att Moderaterna svikit sin utfĂ€stelse om Inlandsbanan. Mandatperioden Ă€r fortfarande bara i sin linda. Men signalerna efter valet bĂ„dar tyvĂ€rr inte gott. 

För att uttrycka sig snÀllt kÀnns det som att upprustningen av Inlandsbanan inte lÀngre har samma prioritet för Moderaterna som före valet.

Det kan bli Ă€nnu ett exempel pĂ„ hur regeringspartierna lovar runt men hĂ„ller tunt – och ytterligare ett trist uttryck för den omtalade Johan Pehrson-doktrinen, att man sĂ€ger en sak före valet men sedan gör man nĂ„got annat efter valet.