I dag kliver jag och Måns Wadensjö in i bilen för att åka de 28 milen från Luleå till Lappesuando, som ligger längs E10 mittemellan Gällivare och Kiruna.
IF Metall i Malmfälten har bjudit in till diskussion om den usla vägstandarden.
Det är en angelägen debatt för de berörda kommunerna och Norrbotten men också för hela den svenska samhällsekonomin.
Problemen på E10 är kända för alla norrbottningar. Vi har läst i NSD om Dödens väg och de många olyckorna. Sedan 2003 har det inträffat 296 allvarliga olyckor och 21 dödsfall längs vägen.
Vi kommer ihåg rubrikerna om långtradare som fastnat i Mourjevaara-backen när det varit halt väglag.
Vi minns artiklarna med ambulanschaufförer och andra yrkeschaufförer som vittnat om riskerna med att jobba på E10.
Länge har också kommunpolitiker, fackliga företrädare och näringslivsfolk i regionen ställt krav på förbättringar.
Men tyvärr måste vi konstatera att opinionsbildningen gjort få avtryck i den nationella trafikplanen för perioden 2014-2025. E10 nämns på två ställen.
- Sträckan Avvakko-Lappesuando ska byggas om för 250 miljoner kronor. Byggstart ska ske någon gång under åren 2014-2016.
- Sträckan Morjärv-Svartbyn ska åtgärdas för 84 miljoner kronor. Men tidpunkten är mer oklar. Åren 2020-2025 nämns i planen.
Det är välkomna insatser. Men behoven är långt större. 250 miljoner kronor är småpengar i sammanhanget.
”Det hade behövts 1500 miljoner kronor för att nöjaktigt åtgärda de problem som finns”, säger Leif Pettersson (S), ledamot i riksdagens trafikutskott.
Därför får opinionsbildningen inte tystna. IF Metall och andra måste fortsätta att hålla grytan kokande.
Det räcker emellertid inte med lokala hojt. Norrbotten utgör en fjärdedel av landets yta. Men länet har bara 2,7 procent av Sveriges befolkning.
Endast 9 av riksdagens totalt 349 ledamöter representerar Norrbotten. Därför gäller det att övertyga även andra om behovet att rusta E10 och andra infrastruktursatsningar i norr. Norrbotten behöver fler kompisar.
Inte bara NSD-abonnenterna utan även de som läser DN, GP och Sydsvenskan måste påminnas om vikten av att det finns bra vägar och järnvägar i Norrbotten.
Utan fungerande infrastruktur kommer det nämligen att bli svårt för gruvor, skogsindustrier och turistföretag att generera exportinkomster och ekonomisk tillväxt.
Fler utanför länets gränser måste få upp ögonen för att det spelar roll för hela Sverige hur det går med E10, Malmbanan och Norrbotniabanan.