Bland annat lyfte Pettersson kravet på att öppna tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn för trafik. Pettersson fick dock inget positivt svar.
- Jag tolkar svaret och vad ministern säger som att regeringen inte är beredd att medverka till att öppna banan för trafik igen, säger han.
I 08-området är måhända trafiken mellan Jörn och Arvidsjaur ingen stor fråga. Men den har ett nationellt intresse. Skogsindustrin och biltestverksamheten, som är angelägenheter för hela landet, har länge efterlyst bättre kommunikationer i regionen.
- Skogsnäringen i området har länge frågat efter en möjlighet att kunna frakta större volymer från inland till kust. Idag avstår skogsnäringen från skogsuttag eftersom frakten inte fungerar. Biltestverksamheten är stor i området. De vill ha säkrare transporter än dagens vägtransporter, säger Leif Pettersson.
Inlandsbanan AB har beräknat att en nystart skulle kosta i storleksordningen 66 miljoner kronor. Vi talar alltså inte om storsatsningar som dubbelspår på Malmbanan eller en ny Norrbotniabana, utan om småpengar i infrastruktursammanhang.
Elmsäter-Svärd har anledning att gå tillbaka till departementet och ta sig en ny funderare.
En satsning på tvärbanan Arvidsjaur-Jörn är en liten satsning som skulle betyda mycket för näringslivet.