Sättet vi reser på i norra Sverige kommer att förändras mycket de kommande decennierna.
Till stor del är det för att vi kommer att vara en del av den globala klimatomställningen, och med den kommer problem som vi ännu inte har lösningar för. Men det innebär också att tekniker som just nu utvecklas kommer att innebära helt nya möjligheter för oss som bor i en mer glesbefolkad del av Europa och världen.
Samtidigt som vi måste se till att ingen känner sig offrad på klimatomställningens altare ska vi tillvara på de möjligheter som öppnar sig med omställningen och elektrifieringen av transportsektorn.
Jag har själv det senaste året arbetat med främst flygets omställning i EU, vilket kommer att bli avgörande för norra Sverige och Finland. I Frankrike går det bra att förbjuda korta inrikesflygningar, medan det hos oss skulle det innebära att Stockholm inte längre är nåbart från Kiruna på mindre än 16 timmar med tåg. Utan flyget skulle Finland idag vara praktiskt taget avskuret från Centraleuropa. Men flygsektorn ligger efter och måste ställas om snabbt.
Därför utvecklas just nu en mängd olika tekniker för att flyga hållbart. Inom ett par decennier kommer flyget antagligen att vara ett av våra allra mest klimatvänliga transportsätt.
Utvecklingen går snabbt mot helt hållbara bränslen, och räknar vi in den infrastruktur som krävs för väg- och rälstransporter kommer flyget att bli minst resurskrävande.
Dessutom öppnas helt nya möjligheter genom elflyget, där utvecklingen idag går rasande fort. Från att tidigare ha varit uträknat som högst ett nöje för förmögna har den planerade passagerarkapaciteten växt till över 30 passagerare per plan.
I bland annat Skellefteå ligger utvecklingen i absolut framkant, batteritekniken utvecklas snabbt och just nu genomförs provflygningar runtom i landet. Kostnaden per flygning är låg och potentialen att koppla samman våra många mindre flygplatser borde kunna få vem som helst att bli visionär.
Håller utvecklingen vad den lovar, och det tror jag att den gör, kommer det att bli enklare att binda ihop både inland med kust och Sverige med Norge och Finland.
Kiruna-Tromsö, Luleå-Oulu eller Umeå-Östersund skulle kunna vara rutter för dagpendlare inom kort, vilket skulle förändra vår region i grunden.
Jag kommer själv att det närmaste året ansvara för Europaparlamentets initiativrapport för det regionala elflyget, och är det någonstans jag kommer rikta blickarna är det mot norr där både potentialen är som störst och utvecklingen ligger som längst fram.