I slutet av augusti kommer den nationella infrastrukturplanen. Den planen kommer att vara vägledande för många år framöver då den sträcker sig fram till år 2029.
Planen kommer att ”sätta ribban” för vilka infrastrukturprojekt som kommer att prioriteras och genomföras de kommande åren. För trots att vår socialdemokratiskt ledda regering tillfört mer pengar (drygt 100 miljarder kronor) till infrastrukturinvesteringar, så kommer det inte på långa vägar räcka till alla behov och önskemål som finns landet runt.
Det är alltså en mycket viktig plan för oss i Norrbotten och norra Sverige som helhet. Vi har mycket att vinna och tyvärr en del att förlora om planen inte visar i handling hur viktig Norrbotten och norra Sverige är för Sveriges tillväxt och utveckling. Vi kan och vi vill bidra till tillväxten. Men då behöver nödvändig infrastruktur komma på plats.
Norrbotniabanan, dubbelspår på Malmbanan och välbehövliga investeringar i vårt vägnät som exempelvis E10 är av stor vikt för Sverige. Varför? I norra Sverige finns 90 procent av EU:s järnmalmsproduktion och 55 procent av skogen, som är basen i den nya biobaserade ekonomin.
Vår basindustri är ryggraden i svensk industri och bidrar till välfärdsbygget – för hela Sverige. Därför behöver de få moderna och tillförlitliga förutsättningar för sina transporter.
Efter många träffar med Trafikverkets generaldirektör Lena Erixson så vet jag att det finns en stor förståelse för industrins behov och jag känner tillförsikt då vår socialdemokratiska partikongress har pekat ut just Norrbotniabanan som en viktig framtidsinvestering för Sverige.
Det beskedet visar ansvarstagande för hela landet och pekar på norra Sveriges potential och kraft.
Låt oss titta lite närmare på vad ett sammanhållet järnvägsnät i norra Sverige – den s k Botniska korridoren – kan innebära för oss som resenärer. Det går att halvera restiden med tåg. Från 11 timmar till 5,5 timmar Luleå – Stockholm.
En miljon resenärer som idag är hänvisade till flyget skulle kunna välja att ta tåget istället. En bra investering för klimatet men även för arbets- och studiependlare. Norrbotniabanan skulle helt klart innebära nya möjligheter både för godset och för persontrafiken.
Jag fram emot infrastrukturplanen och kan redan nu se framför mig hur Norrbotten växer i takt med utökade transportmöjligheter och investeringar inom området.