”Norrbotten är ett fantastiskt ställe att göra affärer på. För du får vara smart i affärer, men du är bara för smart en gång.”
Det var maj 2004 jag hörde Anders Lundqvist på Arctic Group säga detta.
Vi satt i en gate och väntade på att få lyfta till London tillsammans med ett femtontal andra företagare. Det var min första företagsresa som nyanställd på Handelskammaren och vi fick några fina dagar tillsammans.
Hur det gick med affärerna för företagen kommer jag knappt ihåg. Men Anders ord har jag återkommit till gång på gång under de tio år som nu gått. J
ag har ofta sett bevis på detta och jag tycker det är det finaste särdrag vår regions näringsliv har.
Det Anders menade var förstås att vi litar på varandra. Vi tillåter varandra att bryta ny mark, göra bra affärer och tjäna pengar. Men inte på någon annans bekostnad.
För personen vi gör affärer med idag kommer vi näst intill garanterat att stöta på i andra sammanhang: I en kö på ICA, som assisterande tränare i ditt barns motståndarlag, på en konsert eller på ett föräldramöte.
I det läget, när vi säger hej och nickar igenkännande, så vill vi inte bli dömda som lurendrejare. Nej, vi vill bli omtyckta och accepterade. Vi vill vara duktiga och drivande. Men inte roffande och egoistiska.
Det här är bra och det skapar en stabilitet i vårt näringsliv. Det gör också företagandet roligare, för det minskar vår oro och osäkerhet.
Men det finns också en risk i att detta är vår kultur. För de senaste åren har Norrbottens internationella kontakter fullkomligen exploderat.
Sen vi satt där i gaten 2004 har antalet exporterande företag i Norrbotten fördubblats. Antalet marknader som norrbottniska företag gör affärer med ökar varje dag. Och med det ökar förstås antalet relationer vi har med personer som bor och verkar långt bort från oss. Långt ifrån våra ICA-köer, idrottshallar och föräldramöten.
Är vi bara medvetna om detta så är det inga problem. Det är en kall värld där ute och därför måste vi vara rätt rustade. Vi måste ta saker som avtalsskrivande, leveransklausuler och betalningsvillkor på allvar när vi tar kliver från det lokala till det globala. Då finns alla chanser för oss i Norrbotten att ta en ännu starkare position på den globala marknaden.
Men låt oss aldrig tappa bort vår tillit till varandra. Låt oss i regionen hålla oss till smarta - men inte för smarta - affärer.