Dags att inrÀtta skolkommission!

Jan-Ivar Johansson, Södra Sunderby, Àr aktiv i det socialdemokratiska partiet.

Jan-Ivar Johansson, Södra Sunderby, Àr aktiv i det socialdemokratiska partiet.

Foto: Kurt Engström

KRÖNIKA2014-05-08 22:00
Detta Àr en ledare. NSD:s ledarredaktion Àr socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvÀrderingar.

I valet till hösten kommer det inte gÄ att skilja pÄ jobbkravet, strÀvan efter full sysselsÀttning, och skolkravet, strÀvan efter en bÀttre skola.

Som alla kÀnner till sÄ Àr en av de viktigaste förklaringarna pÄ den rÄdande ungdomsarbetslösheten en bristande skolutbildning. Att vi dessutom för övriga ungdomar som studerar eller till och med fÄtt ett jobb, ser klara kvalitetsbrister i utbildningen, Àr mycket oroande.

Socialdemokratin krÀver i Ärets val mindre klasser, investeringar i lÀrarna och att resurser fördelas efter elevernas förutsÀttningar och behov. Man vill ocksÄ investera i ett kunskapslyft genom fler utbildningsplatser inom vuxenutbildning, yrkeshögskola, högskola och universitet och samtidigt investera mer i kvaliteten i utbildningen. Högskolor och universitet ska finnas i hela landet.

Partiet vill dessutom göra gymnasieskolan obligatorisk och utveckla yrkesprogram till yrkescollege. Alla gymnasieutbildningar ska ge behörighet till högre utbildning. Unga arbetslösa som inte fullgjort gymnasiet ska garanteras insatser som leder till en gymnasieexamen. Ekonomiskt stöd under tiden krÀver att man följer sin utbildningsplan.

Ett socialdemokratiskt krav som regeringen gÄtt med pÄ Àr att en skolkommission upprÀttas. En tradition i svensk utbildningspolitik Ànda sedan feodalismens övergÄng till kapitalism i mitten pÄ 1800-talet och folkskolans genomförande 1842. Sedan kom demokratiseringen. Med den följde krav pÄ allas lika rÀtt till utbildning i början av femtiotalet.

SÄ tillsattes en skolkommission dÀr Tage Erlander och Josef Weijne pÄhejade av Alva Myrdal lade grunden till en enhetsskola. En skola som sÄ smÄningom blev den grundskola som bÀddade för den samhÀllsutveckling med bÄde ekonomisk tillvÀxt och demokratisk kulturell utveckling som prÀglat Sverige under andra halvan av förra seklet.

Vi befinner oss just nu i ett liknande lÀge som under mitten av förra seklet. Globaliseringen samt kunskaps- och kommunikationssamhÀllet stÀller andra krav pÄ en relevant utbildning, bildning och folkbildning Àn förra seklets samhÀlle och marknad.

EU:s Ă„tta nyckelkompetenser Ă€r en god utgĂ„ngspunkt för ett av de viktigaste kraven i Ă„rets tvĂ„ val nĂ€mligen socialdemokratins krav pĂ„ en ”skolkommission som ska bestĂ„ av de frĂ€msta skolforskarna i Sverige och internationellt. Kommissionen ska fĂ„ i uppdrag att göra en analys av orsakerna till den svenska skolans fall. UtifrĂ„n den analysen ska kommissionen föreslĂ„ reformer som har stöd i forskning och beprövad erfarenhet i syfte att föra svensk skola till den internationella spetsen.”