NSD firar sitt 100-årsjubileum under hela 2019, vilket redaktionen uppmärksammar på olika sätt.
I serien "Människor i Norrbotten" berättar 100 norrbottningar sin egen personliga historia. 4 januari – när det var prick 100 år sedan det första numret av NSD kom ut – arrangerades öppet hus i Luleå, Boden och Kiruna. Samma dag publicerades en snygg jubileumsbilaga samt det allra första NSD-exemplaret i nytryck.
15 mars åkte jag och redaktionschefen Åsa Junkka till Kiruna för att snacka om NSD vid ett möte på Hotell Ferrum. 5 april gjorde jag och nyhetsansvarige Peter Lindvall en liknande resa till Folkets Hus i Gällivare.
28 maj genomfördes läsarträffar på morgonen i Kalix, vid lunchtid i Överkalix och på kvällen i Pajala.
Det är möten som innehållit både ris och ros. Vi har fått ta emot nyhetstips, reportageuppslag, idéer på ämnen för ledarsidan och tankar om hur tidningen kan utvecklas – viktig input.
Vissa framtidssatsningar kan NSD också presentera detta jubileumsår.
19 juni – strax före midsommar – fick redaktionschefen Åsa Junkka det glädjande besked att NSD hör till de tidningar som får del av det nya mediestödet för så kallade "vita fläckar". Det är ett stöd som riksdagen infört för lokaljournalistik i regioner där det är ont om eller helt saknas journalister.
För NSD:s del handlar det om om 2,1 miljoner kr för att förstärka – eller i vissa fall upprätthålla – bevakningen i Jokkmokk, Gällivare, Överkalix, Pajala, Övertorneå, Kalix och Boden.
Tjänsterna, som är i form av 10 eller 12 månader långa projektanställningar, har varit utannonserade under sommaren och tillsätts under hösten.
Med lokalredaktioner och engagerade medarbetare i Boden, Kiruna, Gällivare, Kalix och Haparanda (samt på centralredaktion i Luleå) har NSD redan en stark lokal närvaro.
Med tillskottet från det nya mediestödet ges en möjlighet att ytterligare stärka den lokala journalistiken. NSD får bättre möjligheter att spegla och granska det som sker i Norrbotten.
Viktigt att understryka är dock att NSD inte står eller faller med statliga mediepengar.
Grunden för NSD:s existens är och förblir att det finns många människor som prenumerar på tidningen och annonsörer som betalar för att få synas i produkten, oavsett om det sker i pappersform eller digitalt.
Därför inger det viss tillförsikt för ett dagstidningshjärta att NSD efter ett antal tuffa år kunde redovisa en liten upplageökning 2018.
NSD ökade med 200 ex under fjolåret, enligt upplagestatistiken från TS. Det innebär att NSD:s upplaga nu uppgår till 26.300 exemplar – därav 2.200 digitala ex.
Det betyder att NSD varje dag når omkring 72.000 personer, enligt undersökningsföretaget Orvesto som regelbundet mäter svenska folkets mediekonsumtion. (Orvesto räknar med att varje tidningsex läses av mer än en person i hushållet, fikarummet på jobbet eller väntrummet hos frisören.)
Huruvida det var ett trendbrott eller bara en tillfällig uppgång under 2018 är för tidigt att säga. Vi får se när TS offentliggör upplagesifforna för 2019 någon gång i mars nästa år.
Klart under alla omständigheter är att NSD alltjämt har en fortsatt stark position i Norrbotten.
Medielandskapet och förutsättningarna för dagstidningsproduktion har förändrats radikalt sedan jag tog mina första stapplande steg på lokalredaktionen i Kiruna sommaren 1986. Men NSD försvarar fortfarande ställningen som Norrbottens största dagstidning.
Det finns hopp om framtiden för 100-åringen.