Ökad nĂ€thandel stĂ€ller krav pĂ„ nya reformer

VÄra konsumtionsmönster förÀndras i rasande fart. Bankomater försvinner och att ha sedlar i plÄnboken anses vara suspekt.

VÄra konsumtionsmönster förÀndras i rasande fart. Bankomater försvinner och att ha sedlar i plÄnboken anses vara suspekt.

Foto: Marcus Ericsson/TT

KRÖNIKA2019-03-18 04:00
Detta Àr en ledare. NSD:s ledarredaktion Àr socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvÀrderingar.

VÄra konsumtionsmönster förÀndras i rasande fart. Bankomater försvinner och att ha sedlar i plÄnboken anses vara suspekt.

Varje Är Àr ett rekordÄr för E-handeln och om mindre Àn ett decennium kan antalet butiker i landet ha minskat med en fjÀrdedel. Kanske gör det ingenting, det enda som Àr konstant Àr förÀndring heter det ju.

Oavsett vad man tycker om utvecklingen sÄ kan den öppna för möjliggörandet av mÄnga viktiga politiska reformer.

Hur vi handlar fÄr nÀmligen dominoeffekt pÄ flera av omrÄden som Àr socialdemokratins hjÀrtefrÄgor; miljö, arbetsrÀtt och infrastruktur.

NÀr E-handeln ökar, ökar antalet transporter. IstÀllet för att transporteras till en butik ska varorna som sÀljs genom E-handeln nÀmligen till olika uppsamlingsplatser för att sedan köras ut till konsumenterna.

Konsekvensen av detta Àr att klimatpÄverkan ökar. Enligt Trafikverket ökade utslÀppen av vÀxthusgaser frÄn vÀgtrafiken med 76 000 ton förra Äret, samma Är registrerades enligt myndigheten rekordmÄnga lastbilar. Innovativa reformer behövs för att göra transporten av varor mer miljövÀnlig.

NÀr antalet transporter ökar, ökar ocksÄ efterfrÄgan pÄ dem som ska köra dem.

ÅkerinĂ€ringen Ă€r redan idag hĂ„rt drabbad av anlitande av svart arbetskraft, och den svarta arbetskraften Ă€r mest utbredd i branscher dĂ€r behoven av arbetskraft Ă€r störst. Den svarta arbetskraften leder till illojal konkurrens mot seriösa arbetsgivare men ocksĂ„ till utnyttjande av dem som jobbar svart eftersom de mĂ„nga gĂ„nger har dĂ„liga arbetsförhĂ„llanden och stĂ„r utan försĂ€kring om nĂ„got gĂ„r illa.

Insatser i denna sektor har gjorts för att motverka svartarbete men behovet av att stÀrka chaufförernas stÀllning ytterligare genom satsningar pÄ organisering i denna sektor behövs.

NÀr antalet chaufförer ute pÄ vÀgarna ökar, ökar ocksÄ behovet av satsningar pÄ infrastrukturen. Det kan tyckas lÄngsökt att ökad E-handel leder till större slitage pÄ vÀgarna, men det Àr en följd av det ökade antalet transporter. DÀrför stÀlls högre krav pÄ underhÄllet av vÀgarna, och pÄ investeringar i vÀgnÀten för att möjliggöra för alla att fÄ sina bestÀllningar.

Om man kan fÄ sina varor eller inte ska inte vara en frÄga om var man bor.

Det gĂ€ller att vĂ€lja sina strider och vilken förĂ€ndring det Ă€r vĂ€rt att kĂ€mpa mot. Även den som inte vurmar för konsumtionssamhĂ€llet borde kunna se att den ökande E-handelns effekter skĂ€nker nytt ljus pĂ„ omrĂ„den dĂ€r reformer och satsningar Ă€r vĂ€lbehövliga.

KRÖNIKA

Sonia Ericstam