I den svenska skollagens portalparagraf står det bland annat att utbildningen ska främja alla barns och elevers utveckling och lärande och att en strävan är att uppväga skillnader i elevernas förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Under de drygt trettio år som gått sedan den så kallade friskolereformen drevs igenom av regeringen Bildt har skollagens portalparagraf börjat eka alltmer tomt.
I ett reportage i SVT (1/3) framgår att pengar som intjänats genom bedrivande av friskolor har gått till köp av en våffelstuga i fjällen och till att utveckla exklusiva fastigheter i Stockholms skärgård.
Anders Hultin, som genom sin skolkoncern Watma köpt våffelstugan, skriver i en kommentar att den vinst som uppstår i ett företag disponeras av ägaren.
Han har rätt i att det står en ägare till ett skolföretag fritt att lägga pengarna på annat än pennor, sudd och läsplattor. Det engelska uttrycket vars svenska översättning är ungefär ”hata inte spelaren, hata spelet” känns träffande. För varför skulle företagsledare låta sig begränsas av moralisk kompass?
Låt vara att det är särskilt magstarkt att såväl våffelstugeägaren som skärgårdsexploatören, då högt uppsatta politiska tjänstemän i Bildt-regeringen, var med och utformade friskolereformen.
Från smörgåsbordet av betänkligheter som det svenska friskoleexperimentet utgör är en av de värsta att riktigt dålig kvalitet kan vara ett konkurrensmedel.
Ett exempel: av eleverna som går praktisk linje på Thoren innovation school Malmö, en del av Thorengruppen, är det många som inte får någon praktik över huvud taget. Dessutom är schemat fyllt av omotiverade ”lediga dagar”, vilket Skolinspektionen riktar svidande kritik mot.
Nettovinsten i skolkoncernen har under de senaste åren ökat från 31 miljoner till 211 miljoner (DN 22/2).
Mot bakgrund av att friskolegymnasierna inte kräver lika höga betyg som de kommunala gymnasieskolorna undrar högerdebattören Anna Dahlberg om borgerligheten vill försvara ett system där friskolor inte är ett fritt val utan ett tvång för dem som inte lyckas i skolan (Expressen 4/3).
För ett knappt år sedan tillsatte den socialdemokratiska regeringen utredningen ”En skola utan vinstintresse”. Den nuvarande regeringen har nu flaggat för att man kommer att ge tilläggsdirektiv till utredningen.
Oppositionspartierna måste kavla upp ärmarna, försvara den tillsatta utredningen och tydligt markera att man inte nöjer sig med vårt trasiga skolsystem.