Den som inte Àr röd som ung har inget hjÀrta. Den som fortfarande Àr det som gammal har ingen hjÀrna.
Orden blev bevingade nÀr den brittiske premiÀrministern Winston Churchill yttrade dem, men citatet lÀr ha mycket Àldre anor Àn sÄ. Det hör helt enkelt ungdomen till att vara radikal. Det brukade vara sÄ i alla fall.
Om Churchill hade sett hur de yngsta röstberÀttigade röstade i det svenska riksdagsvalet 2022 hade han satt sin dagliga konjak i halsen.
Hade svenskarna mellan 18 och 21 fÄtt bestÀmma hade M, SD och KD vunnit en promenadseger i regeringsbildningskampen. Att döma av resultatet frÄn skolvalet verkar dagens yngsta röstberÀttigade inte vara ett undantag. Ungdomens högerlutning ser snarare ut att vara en trend.
Av de 382 258 elever i högstadiet och gymnasiet som deltog i valet röstade flest pÄ Moderaterna. NÀst största parti blev Sverigedemokraterna. PÄ tredje plats Kristdemokraterna. Partierna Àr de enda vars stöd ökat sedan förra gÄngen skolelever trÀnades inför sin debut i demokratin.
Ungdomsrösterna Àr en vÀckarklocka för den breda vÀnster som vill att regeringen ska bli röd igen vid nÀsta val. Det gÀller att visa vad politiken kan göra för de unga.
Under de sista veckorna innan valet delades en bild pÄ sociala medier, en pÄminnelse om att det inte Àr högern som skapat det Sverige vi Àr stolta över. Reformer som gratis studiemedel, förÀldraledighet och semesterveckor.
Detta Àr byggstenar i vÄrt vÀlfÀrdssamhÀlle som Àr sÄ sjÀlvklara för oss idag att vi knappt reflekterar över hur livet skulle se ut utan dem.
Det Àr rÀtt att pÄminna om att det inte Àr högern vi har att tacka. Men den som vill vinna ungdomens röster och i förlÀngningen framtidens val kan inte leva pÄ gamla meriter. PÄminnelsen om vem vi (inte) har att tacka för avgörande reformer riskerar att vara en predikan för redan frÀlsta.
I kampen om förstagÄngsvÀljarnas röster Àr hur man sÀger det kanske en lika viktig pusselbit som vad man sÀger. Det faktum att Sverigedemokraterna var i sÀrklass bÀst pÄ att nÄ ut pÄ TikTok, ungdomarnas favoritval av sociala media, tyder pÄ det (DN 18/9).
En prioriterad uppgift för de röda partierna, oavsett om de verkar i opposition eller i regering, Ă€r dĂ€rför att stĂ€lla om sina kommunikationssĂ€tt â och att visa vad man kan erbjuda ungdomarna i form av attraktiv politik.
Kalla det ungdomspopulism, men det handlar om att visa sig relevant. Och förstÄs om att knÀppa Churchill pÄ nÀsan genom att visa att bÄde hjÀrta och hjÀrna Àr röda.