Ungdomsrösterna Àr en vÀckarklocka för vÀnstern

"Sverigedemokraterna var i sÀrklass bÀst pÄ att nÄ ut via TikTok", skriver juristen och NSD-krönikören Sonia Ericstam.

TikTok Ă€r mĂ„nga barns och ungdomars favoritapp, och de kan tillbringa timmar med att kolla pĂ„ videor pĂ„ plattformen.  NĂ€stan hĂ€lften av barnen i Sverige mellan 12–15 Ă„r anvĂ€nder Tiktok dagligen, enligt undersökningen "Svenskarna och internet 2020".

TikTok Ă€r mĂ„nga barns och ungdomars favoritapp, och de kan tillbringa timmar med att kolla pĂ„ videor pĂ„ plattformen. NĂ€stan hĂ€lften av barnen i Sverige mellan 12–15 Ă„r anvĂ€nder Tiktok dagligen, enligt undersökningen "Svenskarna och internet 2020".

Foto: Martin Meissner/TT

Krönika2022-09-25 16:01
Detta Àr en ledarkrönika. NSD:s ledarredaktion Àr socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvÀrderingar.

Den som inte Ă€r röd som ung har inget hjĂ€rta. Den som fortfarande Ă€r det som gammal har ingen hjĂ€rna. 

Orden blev bevingade nÀr den brittiske premiÀrministern Winston Churchill yttrade dem, men citatet lÀr ha mycket Àldre anor Àn sÄ. Det hör helt enkelt ungdomen till att vara radikal. Det brukade vara sÄ i alla fall.

Om Churchill hade sett hur de yngsta röstberÀttigade röstade i det svenska riksdagsvalet 2022 hade han satt sin dagliga konjak i halsen.

Hade svenskarna mellan 18 och 21 fĂ„tt bestĂ€mma hade M, SD och KD vunnit en promenadseger i regeringsbildningskampen. Att döma av resultatet frĂ„n skolvalet verkar dagens yngsta röstberĂ€ttigade inte vara ett undantag. Ungdomens högerlutning ser snarare ut att vara en trend. 

Av de 382 258 elever i högstadiet och gymnasiet som deltog i valet röstade flest pĂ„ Moderaterna. NĂ€st största parti blev Sverigedemokraterna. PĂ„ tredje plats Kristdemokraterna. Partierna Ă€r de enda vars stöd ökat sedan förra gĂ„ngen skolelever trĂ€nades inför sin debut i demokratin.

Ungdomsrösterna Ă€r en vĂ€ckarklocka för den breda vĂ€nster som vill att regeringen ska bli röd igen vid nĂ€sta val. Det gĂ€ller att visa vad politiken kan göra för de unga. 

Under de sista veckorna innan valet delades en bild pĂ„ sociala medier, en pĂ„minnelse om att det inte Ă€r högern som skapat det Sverige vi Ă€r stolta över. Reformer som gratis studiemedel, förĂ€ldraledighet och semesterveckor. 

Detta Àr byggstenar i vÄrt vÀlfÀrdssamhÀlle som Àr sÄ sjÀlvklara för oss idag att vi knappt reflekterar över hur livet skulle se ut utan dem.

Det Àr rÀtt att pÄminna om att det inte Àr högern vi har att tacka. Men den som vill vinna ungdomens röster och i förlÀngningen framtidens val kan inte leva pÄ gamla meriter. PÄminnelsen om vem vi (inte) har att tacka för avgörande reformer riskerar att vara en predikan för redan frÀlsta.

I kampen om förstagÄngsvÀljarnas röster Àr hur man sÀger det kanske en lika viktig pusselbit som vad man sÀger. Det faktum att Sverigedemokraterna var i sÀrklass bÀst pÄ att nÄ ut pÄ TikTok, ungdomarnas favoritval av sociala media, tyder pÄ det (DN 18/9).

 En prioriterad uppgift för de röda partierna, oavsett om de verkar i opposition eller i regering, Ă€r dĂ€rför att stĂ€lla om sina kommunikationssĂ€tt – och att visa vad man kan erbjuda ungdomarna i form av attraktiv politik. 

Kalla det ungdomspopulism, men det handlar om att visa sig relevant. Och förstÄs om att knÀppa Churchill pÄ nÀsan genom att visa att bÄde hjÀrta och hjÀrna Àr röda.