Humor har betydelse
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
Videoklippet är gjort som ett nyhetsinslag i den fiktiva TV-kanalen CNNBC. Länken mejlas till din e-postlåda. Ditt eget namn har redan lagts in i rubriker och textremsor, som mycket realistiskt vävs ihop med expertkommentarer och riktiga TV-bilder.
Resultatet är skrämmande verkligt. Och säkert ett effektivt sätt att få iväg tveksamma väljare till vallokalena.
Historien om Obamas sorgliga förlust är nog det originellaste, fräckaste och smartaste inslaget i en valrörelse på väldigt länge. Och det kommer inte ens från Obamas kampanj, utan från progressiva nätverket MoveOn.org.
"It´s a great, fun, scary way to remind everyone you know to vote", säger MoveOn.
Självklart kan du skicka egna skräddarsydda versioner till dina vänner på www.cnnbc.com.
Skämt och humor har alltså fått en central plats i den amerikanska valrörelsen. Kandidaterna skämtar om och med varandra, och framför allt skämtar andra om kandidaterna.
Somliga vänner av ordning ser detta politiska klimat genomsyrat av underhållning som ännu ett varnande exempel på tidens förfall. Det är dock en något ohistorisk betraktelse.
Ända sedan demokratins genombrott, och faktiskt redan långt dessförinnan, har skämt och humor har varit en central del i det politiska livet i både USA och Sverige. Skämt har använts för att lätta upp som ibland lite för allvarligt stämningen på partimöten, men också för att göra reta motståndarna och göra dem osäkra. Den som får skrattarna på sin sida har ju ett moraliskt försteg.
När den svenska vänsterrörelsen var ung var den också rolig.
Karikatyrer och skämtteckningar användes som effektiva politiska vapen.
Man experimenterade med nya medier som filmen och vågade ibland driva med sig själv. Sedan blev vänstern präktig och självgod och humorbefriad. Skämtandet lämnades till andra. Vem kan till exempel komma ihop en riktigt rolig s-kampanj från de senaste 50 årens politik?
Att använda skämt betraktas idag som någonting fult eller i alla fall som mindre seriöst än att rabbla partiprogram. Det är verkligen att underskatta humorns kraft.
Humor får kanske inte väljare att byta sida, ändra sin ideologi eller göra andra partival. Men den kan definitivt skapa engagemang, mobilisera sympatisörer och ge människor en anledning att gå och rösta. Därmed kan den också vinna val.