LO investerar hårt i s-styre

Övriga2007-08-07 00:00
Detta är en ledare. NSD:s ledarredaktion är socialdemokratisk och bildar opinion för arbetarrörelsens grundvärderingar.
"Det var bättre förr" stod det på LO-funktionärernas tröjor under Luleåkalaset. Onekligen ett tankeväckande budskap för att komma från en facklig organisation.

Jag vill inte tro att det är den höga arbetslösheten eller galopperande sjuktalen som LO i Norrbotten saknar. Knappast heller det faktum att deras medlemmar fått rejält mer pengar i plånboken sedan årsskiftet. Ett tillskott som är väsentligt högre än vad LO själva lyckats förhandla fram i någon avtalsrörelse.



Nej, det som var bättre förr är att Sverige då hade socialdemokratisk regering. LO investerar hårt i att det är socialdemokraterna som ska styra Sverige. Något som tydligen är viktigare än att driva en politik som gynnar deras egna medlemmar.



I slutet av förra året valde IF Metall att i annonser uppmana norrbottningarna att fråga mig när och var de nya jobben skulle komma.

Mitt svar till de som hörde av sig var "nu och överallt". Så har det också blivit. Sverige har under det senaste halvåret haft en exceptionellt hög ökning av människor i arbete.



Självklart är inte detta enbart den nya alliansregeringens förtjänst. Den främsta anledningen är den gynnsamma konjunktur som Sverige befinner sig i. En avgörande skillnad mot bara för ett år sedan är då hade vi en "jobblös tillväxt" till skillnad mot i dag då människor kommer i arbete.

En samstämmig ekonomkår är av uppfattningen att alliansregeringens politik väsentligt bidragit till att öka arbetskraftsutbudet vilket är avgörande för möjligheterna att ta vara på den goda konjunkturen och motverka inflationen.



Nu verkar jobben åter ha försvunnit från LO:s agenda i Norrbotten. Nu är det trafikförsäkringen som engagerar. IF Metall tar åter till annonsvapnet för angrepp på centerpartiet och moderaterna.

Och i lördags var jag inbjuden att diskutera frågan på Storgatan i Luleå. Det var ingen hejd på den populistiska argumentationen mot riksdagens beslut att trafiken ska få bära en del av de kostnader som den är med och orsakar.



Inget besked om vad socialdemokraterna och LO vill göra för att hejda ökningen av trafikskador eller se till att de som skadas får en snabb och effektiv rehabilitering. Förutom lidandet för de som drabbats är statens direkta kostnad för de personskador som trafiken årligen orsakar redan mer än 8 miljarder kronor.

Det är en verklighet som det inte går att bortse ifrån när de populistiska glasögonen lyfts av.