Jag måste säga att jag blev lite bekymrad när jag läste reportaget om att den som driver affären i Gunnarsbyn inte längre orkar. Jag hoppas bara att det finns någon annan entreprenör som vill ta över. För den politiska viljan att stödja och ge möjlighet att utveckla den här typen av affärer är stor.
I den budget som vi röstade igenom i riksdagen i december så finns 35 miljoner kr avsatta för direkt driftsstöd för affärer liknande den i Gunnarsbyn. Dessutom finns 85 miljoner kr avsatta för investeringar i samma typer av affärer. Detta för att kunna följa med i utvecklingen även om man inte finns inne i centralorter.
Så desom tar över affären i Gunnarsbyn har bra förutsättningar att kunna driva och utveckla sin affär för bygdens bästa. Det innebär att gamla och unga inte av den anledningen ska behöva flytta utan att framtidstron kan spira.
Naturligtvis är det många andra faktorer som spelar in för att en bygd ska utvecklas och ha framtidstro men affären är en pusselbit i helheten.
Så jag önskar en ny affärsägare lycka till med förhoppningen att de avsatta pengarna ska komma till nytta.
Jag vetinte hur många gånger jag och andra måste upprepa det men Norrbotniabanan ska börja byggas 2018. Nu senast var det någon på Trafikverket som tvivlade. Vi från politiken kan inte bli tydligare. Denna bana ska byggas.
Vi ska börja söderifrån, det vill säga från Umeå och bygga norrut tills dess vi är framme i Luleå. Allt annat är villfarelser.
När vi träffade SSAB:s platschef i Luleå så framhöll han det långsiktiga i Norrbotniabanan men att man helst nu genast skulle klara av rälsbytet mellan Älvsbyn och Bastuträsk. Jag kan inte annat än hålla med.
Samtidigt vet de inblandade att detta redan hade skett om inte alliansregeringen i sin klåfingrighet stoppat Trafikverket från att få använda anslagskrediter för att klara av projektet.
Det var väl ett sätt för Anders Borg (ni vet han med hästsvansen som var finansminister förut) att motverka den överinvestering i järnväg han ansåg förelåg.
Nåja, nu har ju Trafikverket öppnat för att klara detta på två år istället för tre. Det är bra!
Så tilltvå käpphästar. Den första är E10:an. Mer pengar måste fram så att vägen kan byggas om till anständig standard. Det är min bestämda uppfattning.
Den andra är tyngre och längre fordon. Jag anser att vi ska tillåta både tyngre och längre fordon både på väg och järnväg. För svensk industri och svensk åkerinäring skulle det vara mycket bra.